Koploper worden binnen jouw markt? Zo wordt je het in 5 stappen!

hardloper

De online markt is populairder dan ooit. Geen bedrijf kan nog zonder een online aanwezigheid en de online markt lijkt dan ook nog nooit zo verzadigd te zijn geweest. De gemiddelde kosten van een ‘click’ binnen PPC marketingcampagnes rijzen de pan, met als gevolg dat de Return On Investment (ROI) binnen marketingcampagnes afneemt. De effectiviteit van de marketingcampagnes vermindert en langzaam maar zeker neemt de klantenloyaliteit af.

Hoe houd je je als bedrijf staande binnen zo’n overvolle marktplaats? En als dat je al lukt: hoe wordt je gehoord binnen een markt waar miljoenen stemmen eveneens gehoord willen worden? Het is van groot belang koploper te worden en te blijven binnen jouw markt, net iets harder te rennen dan je concurrenten, om zo te allen tijde in het vizier van je doelgroep te blijven.

De onderstaande tactieken, tools en strategieën zullen ervoor zorgen dat jij met kop en schouders boven de rest uitsteekt.

Stap 1: Optimaliseer je Mobiele Pagina

Dat er steeds meer gebrowsed wordt via de smartphone is een feit, maar wist je dat er in 2015 voor het eerst in sommige landen – waaronder Engeland en de Verenigde staten – meer gebrowsed werd via de mobiel dan via de desktop? In 2016 blijkt, globaal gezien, zelfs 52% van de tijd internet via de mobiel bezocht te worden. In de Verenigde Staten ligt dit percentage zelfs op 75%. Mocht je nog geen mobiele of responsive versie van je website hebben, dan is dit een duidelijke eerste stap.

Mobiele optimalisatie zou je nu als eerste te binnen moeten schieten wanneer je ook maar iets op het gebied van marketing overweegt. Of het nu om app ontwikkeling gaat, een online marketingcampagne of aanpassingen op de website; zorg dat alles feilloos werkt op de smartphone en tablet. Denk hierbij aan verschillende opties om content verbergen, om zo een duidelijke en overzichtelijke mobiele website te bieden. Ook de laadsnelheid van je mobiele website is van extreem belang. Eén seconde extra laadtijd kan ervoor zorgen dat een mobiele website twee keer zo snel verlaten wordt, ten opzichte van een website die één seconde sneller laadt. Vanaf nu dient een snelle innovatieve en gebruiksvriendelijke mobiele website bovenaan je prioriteitenlijstje te staan.

Stap 2: Maak jezelf Voice Based Vindbaar

Voice Based zoekopdrachten beginnen het steeds meer aan populariteit te winnen. De functie bestaat al langere tijd, maar werd voorheen zelden gebruikt. In 2015 stegen de Voice Based zoekopdrachten wereldwijd van bijna 0% naar zo’n 10%, en het percentage blijft substantieel toenemen in 1016. In tegenstelling tot deze snelle toename, blijken bedrijven zich relatief langzaam aan te passen op deze nieuwe ontwikkeling.

Om in te spelen op deze nieuwe trend, dien je te zorgen dat je content op een conversatiegerichte manier geschreven is. Op het moment dat iemand een vraag stelt in Siri, dient jouw content het antwoord te bieden. Om te beginnen kun je de FAQ sectie op je website eens onder de loep nemen. Deze content leent zich uitstekend om op een conversatiegerichte manier geschreven te worden. Probeer je vragen in blogstijl te beantwoorden. Dit kan als bijkomend voordeel hebben dat jouw antwoord als snippet op SERP (zoekmachine resultaat pagina) getoond wordt.

Stap 3: Personaliseer Je Marketing

Eén van de belangrijkste ontwikkelingen binnen de marketing van de afgelopen jaren is de mogelijkheid op een persoonlijke manier te communiceren met je doelgroep en je effectief te richten op een individuele gebruiker. De ontwikkelingen op het gebied van persoonlijke marketing zullen met de tijd alleen maar geavanceerder worden. Van verschillende emailcontent tot aangepaste landingspagina’s, lokale advertenties en alternatieve content of video thumbnails – de mogelijkheden om je marketing op verschillende segmenten binnen je doelgroep aan te passen lijken oneindig. Dit jaar wordt jouw jaar van de persoonlijke en klantgerichte marketing.

Stap 4: Maak Transacties zo Eenvoudig Mogelijk

Onlangs kwam uit een onderzoek naar voren dat 78% van de mensen die een Apple Watch gebruiken minstens één keer per week Apple Pay gebruiken om een aankoop te doen. Over het algemeen is deze vooruitstrevende manier van betalen een goede ontwikkeling, maar niet voor degenen die nog niet klaar zijn voor deze nieuwe technologie. Draagbare technologie zal steeds gebruikelijker worden en op verschillende manieren worden ingezet. Een bedrijf die meegaat met deze ontwikkelingen kan een enorm verschil in de verkoopcijfers merken.
Enkele winkels hebben de trend al gezet en bieden de klanten de mogelijkheid snel en eenvoudig af te reken via o.a. smartphones. Emirates is één van de eerste internationale vliegtuigmaatschappijen die Android Pay accepteert. Volgens de voorspellingen zullen steeds meer bedrijven deze trend volgen. Deze snelle ontwikkeling wordt tevens versterkt doordat het aanschaffen van een smartphone steeds goedkoper en laagdrempeliger wordt.

Stap 5: Voorkom Aannames; Ga uit van Feiten

Research en data vormen de sleutel tot een succesvolle marketingcampagne. Voorkom geld en tijdverspilling door het maken van aannames. Doe uitgebreid marktonderzoek, analyseer de resultaten en pas je marketingstrategie aan waar nodig. Alle bovengenoemde stappen kunnen pas effectief en kostefficiënt worden geïmplementeerd wanneer je relevante data hebt om je marketingstrategie op te baseren.
Weet welke aspecten op je website het relevantst zijn voor je bezoekers, om daar zo effectief mogelijk je mobiele versie op aan te passen. Onderzoek wat voor jouw doelgroep de ‘trigger’ is om tot actie (conversie) over te gaan. Je kunt nog zoveel traffic genereren, maar je houdt hier weinig aan over als er geen conversies op je website plaatsvinden. Je kunt je marketingcommunicatie segmenteren, maar dan dien je wel te weten welke segmenten er binnen jouw markt bestaan.
Onderzoek en analyseer je markt en identificeer trends en ontwikkelingen op tijd. Gebruik data en feiten om je marketingstrategie op te baseren en je ROI te optimaliseren.

Samenvatting 
Op de hedendaagse overvolle online markt is het moeilijk om als bedrijf gehoord te worden. Er zijn een aantal manieren om te zorgen dat je koploper wordt en blijft binnen jouw markt. Ten eerste is het van extreem belang te zorgen dat je website responsive is en dat al je online marketingactiviteiten geoptimaliseerd zijn voor de mobiel; het mobiele browsen begint steeds meer de overhand te nemen. Tevens dien je je content aan te passen op Voice Based zoekopdrachten, aangezien deze trend zich razendsnel voortzet. Onderzoek de manieren om je marketing te personaliseren, om zo je doelgroep effectief te raken en aan je te binden. Door de nieuwste technologie, wordt het maken van transacties steeds eenvoudiger. In hoeverre ga jij met de tijd en deze nieuwe technologie mee? Laat aannames voortaan achterwege en baseer je online marketinginspanningen op data en feiten, om er zo voor te zorgen dat je ROI binnen je marketingcampagne het hoogst is.

Wat doe jij om jezelf te onderscheiden van de rest? Hoe probeer jij koploper te blijven binnen jouw markt? Welke ontwikkelingen en tactieken zijn volgens jou relevant om op te vallen binnen de online markt? Deel het met ons in een reactie!

Wil je meer informatie, persoonlijk advies of ben je opzoek naar ondersteuning op het gebied van je marketingactiviteiten? Neem vandaag nog contact op met Lead Tactics, dan kijken we samen hoe we jouw online marketing een boost kunnen geven.

Over de auteur
Youri Boekelman