Wat is SEO?

wat is SEO

Om online de gewenste informatie te vinden, begint vrijwel iedereen de zoektocht bij een zoekmachine. Met één of enkele zoekwoorden gaat de zoektocht van start, waarna de zoekmachine alle webpagina’s rangschikt op basis van relevantie en populariteit. Hoewel er vaak duizenden resultaten op het scherm verschijnen, kijkt het merendeel van de gebruikers vaak niet verder dan de eerste paar zoekresultaten. Sta jij daar niet tussen met je website, dan laat je veel potentiële bezoekers lopen. En dat is zo’n zonde, aangezien het tot zoveel moois had kunnen leiden als de bezoeker jou wel had zien staan. Gelukkig kun je via SEO de website zodanig inrichten dat je toch wordt opgenomen in de meest relevante zoekresultaten. Zo kan die felbegeerde bezoeker niet meer om jou heen. Want het begint allemaal met dat eerste oogcontact. In deze blog wordt antwoord gegeven op de vraag: wat is SEO?

Wat betekent SEO?

SEO is één van de manieren om meer aandacht voor jouw bedrijf te genereren. Duurzame aandacht, welteverstaan. Een goede positie voor een veel gezochte zoekterm kan structureel voor duizenden bezoekers per maand zorgen. Wat is SEO? De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Dat betekent grofweg dat jouw website zodanig wordt geoptimaliseerd dat je beter wordt gevonden door zoekmachines als Google. In het kort is zoekmachine optimalisatie dus het afstemmen van de website en webteksten op het zoekgedrag van jouw doelgroep. Internetters zoeken immers omdat ze een bepaalde vraag of behoefte hebben en met jouw website wil je antwoord geven op die zoekopdracht. En ja, dat klinkt een stuk eenvoudiger dan het in werkelijkheid is. Een hogere positie op de zoekresultatenpagina van Google is daarom ook een langdurig proces. Hieronder leggen we daarom stap voor stap uit waar SEO precies uit bestaat en hoe je tijdelijk al wel voor een boost kan zorgen in het websitebezoek.

Waaruit bestaat SEO?

Laten we één misverstand de wereld uit helpen; veel bezoekers is lang niet alles. Het gaat namelijk om relevante bezoekers. Jouw website en jouw klanten moeten elkaar vinden, omdat jullie relevant voor elkaar zijn. Zo brengt een zoekmachine als Google een volgorde aan in de pagina’s die worden getoond wanneer een gebruiker een zoekterm intypt. Hoe ‘relevanter’ de zoekmachine jouw website vindt voor dit zoekwoord, hoe hoger jij verschijnt in de zoekresultaten. Een veel voorkomende fout is dat er vaak alleen maar wordt blindgestaard op een hoge positie. Dat is vanzelfsprekend ook belangrijk, maar zeker niet de enige factor die van belang is. Een hoge positie voor irrelevante zoektermen levert namelijk geen waardevolle bezoekers op. Je streeft immers naar conversie en wilt dat de bezoeker een bepaalde actie onderneemt. Dat kan een bestelling in de webshop zijn, maar ook ook het opvragen van contactgegevens of het aanvragen van een afspraak. Zolang de bezoeker maar niet zonder vervolgactie afscheid van je neemt. Met SEO wordt de site geoptimaliseerd om bij de juiste zoekwoorden bovenaan in de resultaten te komen.

Maar SEO is veel meer dan alleen maar het afstemmen van webteksten op de juiste zoekwoorden. Zoekmachine optimalisatie draait namelijk om de totale gebruikerservaring. Die moet zo soepel mogelijk verlopen. Een beetje online marketeer richt zich dan ook op:

  • Website structuur: ofwel een gebruiksvriendelijke website. De laadtijd moet laag zijn en de website moet ook eenvoudig te gebruiken zijn op mobiele apparaten.
  • Content: de tekstuele inhoud op jouw website moet aansluiten op de meest relevante zoekwoorden. Daarnaast moet de visuele content van meerwaarde zijn op de tekstuele inhoud. Dat vergt ook aanpassingen aan de achterkant van de website.
  • Linkbuilding: verwijzingen vanaf andere websites. Pas als jouw website als nuttig wordt gezien door andere sites, kan jij als een autoriteit worden beschouwd in jouw vakgebied. Bij veel (relevante) links naar jouw website, betekent het dat jouw website een waardevolle bron is voor de zoekmachine en dus ook voor de gebruiker.
  • Sociale media: het virtuele gezicht van jouw bedrijf. Om over te gaan op een bepaalde actie moet de bezoeker jou wel eerst vertrouwen. Met sociale media wordt invulling gegeven aan jouw online identiteit. En dus voor meer transparantie gezorgd.

Wat is SEO-schrijven?

Wat is SEO? De zoekmachine kan het niet allemaal zelf. Google heeft daarom bepaalde aanknopingspunten nodig om een tekst te kunnen interpreteren. Een goede SEO-webtekst is een tekst die prettig te lezen is voor de bezoeker en daarnaast herkenbaar is voor de zoekmachines. Bij SEO-schrijven worden de zoekwoorden op strategische wijze in de tekst verwerkt, zodat de zoekmachine signalen krijgt dat de tekst inhaakt op de woorden waar de online gebruiker op zoekt. Eigenlijk dus een gerichte afstemming van vraag en aanbod.

Om dit mogelijk te maken, moet gericht onderzoek worden gedaan over welke woorden van belang zijn voor jouw webpagina’s. Op deze manier houden de teksten rekening met de zoekintentie van de doelgroep. Deze woorden vind je door je je te verplaatsen naar de gebruiker en door beschikbare online data te analyseren. De truc is daarbij om een middenweg te bewandelen die zowel de zoekmachine als de lezer tevreden houdt.

White hat SEO

Het internet kan soms best een grijs gebied zijn. En met de drang naar directe resultaten kan dat tot twijfelachtige praktijken leiden. Gelukkig volgt de zogenaamde white hat SEO netjes de spelregels. We spreken over white hat SEO als er op een correcte manier wordt omgegaan met de richtlijnen die Google heeft gesteld voor webmasters. Zonder fratsen dus. De webmaster loopt hierbij dus geen risico’s op vervelende penalty’s die fataal zijn voor de rankings. Dit betekent overigens niet dat er garanties worden geboden. Zie het als de sportwereld: een sporter kan zich keurig aan de regels houden, maar met doping kan het resultaat op korte termijn wel worden beïnvloed. Totdat de bedriegende sporter gepakt wordt.

Hiermee lijkt de definitie van tegenhanger black hat SEO een open deur: door ongeoorloofde technieken in te zetten, wordt gestreefd naar snelle kortetermijnresultaten. Vaak is het effect daarvan slechts van korte duur, met een onverbiddelijke verbanning wegens misbruik tot gevolg. En wanneer je tegen de lamp loopt, kom je niet meer terug in het spel. Eigenlijk precies zoals het hoort, want ook binnen online marketing duurt eerlijkheid het langst.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Wat is SEO? En wat is SEA dan? Elke webmaster streeft ernaar om op de eerste pagina van de zoekresultaten te verschijnen. Het levert immers gratis, natuurlijke bezoekers op, die hebben gezocht op het zoekwoord dat voor jullie beiden relevant is. Zoekmachine optimalisatie is er dus op gericht om hoger te scoren op de organische, gratis zoekresultaten pagina.

Omdat er op die felbegeerde eerste pagina uiteraard niet ruimte is voor iedereen, heeft Google een passend alternatief bedacht: zoekmachine adverteren. Deze vorm van adverteren wordt ook wel aangeduid met de afkorting SEA (Search Engine Advertising). Bij zoektermen waarmee het (nog) niet lukt om op natuurlijke wijze bovenaan te komen, maar waar je wel meteen mee wilt scoren, kun je met een betaalde Google Adwords-advertentie toch worden getoond bij de bovenste zoekresultaten. Zo kun je toch alvast aan je promotie werken, terwijl er tussentijds hard wordt gewerkt aan het optimaliseren van de website.

Kan ik SEO zelf doen? 

Ja, dat kan. Het enige probleem is dat er vaak te weinig tijd of aandacht voor is, maar dat er wel directe resultaten worden beoogd. De ondernemer moet dus niet alleen bereid zijn om het hele proces te leren, maar moet daarna ook voortdurend de voortgang bewaken. Met meestal een beperkt aantal bezoekers als resultaat. Verspilde moeite zullen we maar zeggen. Daarom kiezen de meeste ondernemers ervoor om SEO uit te besteden aan een bureau dat wel alle kennis paraat heeft. Om zo meteen stappen te kunnen maken.

Meer weten?

Hiermee komen we ook bij de conclusie van wat is SEO uit bij een continu groeiproces. Gelukkig weten we bij Lead Tactics al precies hoe SEO in elkaar steekt. Neem contact met ons op zodat je niet alleen de eerste meters maakt, maar ook steeds hoger gaat ranken.

Over de auteur
Mitchell Ling