Wat is content marketing?

wat is content marketing

Content marketing speelt subtiel in op de verschuiving van opdringerige push media naar interessante pull media waarbij de doelgroep nieuwsgierig naar jou toe komt. Dit zorgt dus voor een volkomen andere manier van marktbenadering. Je moet dus iets boeiends te vertellen hebben, want anders wordt je keihard genegeerd. Content marketing is daarmee een langdurig traject dat bestaat uit boeien, vertrouwen winnen, bezoekers aantrekken, en blijven boeien. Daarmee gaat het regelrecht in tegen de van oudsher zo eenzijdige manier van adverteren en promoten. Wat is content marketing? Eigenlijk is dit dus niets anders dan voor een interessant verhaal zorgen. Met als streven om ervoor te zorgen dat een potentiële klant een daadwerkelijke klant wordt. Om met een beetje geluk uiteindelijk ook een ambassadeur te worden van jouw bedrijf. Want dat een goed verhaal zichzelf verkoopt, geldt ook in de wereld van content marketing.

Opvallen in de menigte

De hoeveelheid online informatie neemt alsmaar toe. Opvallen tussen de duizelingwekkende hoeveelheid content wordt daardoor steeds moeilijker. Het is daarom belangrijker dan ooit om jezelf van de massa te weten onderscheiden. Dat betekent speciaal zijn, anders zijn, met content dat echt innoverend is. Maar wat is content marketing dan in de praktijk? Het kan van alles zijn; een blogartikel, video, whitepaper, podcast, of infographic. Content marketing omvat dus alle soorten marketinguitingen waarbij content wordt gemaakt en verspreid. Overigens is het niet alleen de eindgebruiker die waarde hecht aan content dat boeit. Zoekmachines zoals Google zijn evengoed fan. Google wil immers niets anders dan dat online zoekopdrachten tot relevante resultaten leiden. Want net als de gewone wereld gaan ook zoekmachines met de tijd mee. Zo is Google steeds handiger in het herkennen van misleidende praktijken en verschuift het daarom de aandacht steeds meer naar inhoud die er wel toe doet. De tijd dat overgeoptimaliseerde content tot hogere zoekresultaten leidt is inmiddels dus echt voorbij. De consument is aan de macht.

Met een knipoog naar de zoekmachine

Dat neemt echter niet weg dat er geen ruimte meer is voor zoekmachine optimalisatie. Integendeel, want content marketing is een belangrijk onderdeel van de moderne online marketing strategie. Want hoewel de gebruiker altijd voorop moet staan, dien je met een juiste invulling van zoekmachine optimalisatie er wel voor te zorgen dat de content hoog in de zoekresultaten verschijnt. Denk daarnaast ook aan het verwerken van relevante zoektermen en het naleven van de SEO-richtlijnen. Stel de content dus op vanuit het hart, maar houd wel rekening met de SEO-regels. Oftewel zorg voor boeiende content met een kleine knipoog naar SEO. Want uiteindelijk mag de zoekmachine ook niet worden vergeten.

Wat is content marketing strategie

Wat is content marketing wat betreft een te volgen marketing strategie? Om de gecreëerde content aan de man te brengen is een weloverwogen content strategie onmisbaar. Als het goed is, weet jij exact wie je doelgroep is, waar die te vinden is, en wat die graag ziet. Je weet dus ook welke verhalen je moet vertellen en op welke kanalen jouw doelgroep zich bevindt. Daarmee komen we uit bij twee belangrijke ingrediënten voor een succesvolle content marketing strategie: content creatie en content verspreiding.

Content creatie

Met content creatie geef je jouw organisatie of merk een gezicht. Met de juiste content maak je wat los bij je doelgroep. Dit kan informatief, amuserend of komisch van aard zijn. Het belangrijkste is dat de content als relevant of prettig wordt gezien. Content is overigens veel meer dan alleen tekstuele inhoud. Denk dus ook aan foto’s, slideshows en video’s. Het liefst een combinatie van meerdere soorten content. Om zo met scherp te kunnen schieten.

Content verspreiding

De gecreëerde content moet natuurlijk wel worden geconsumeerd. Gelukkig biedt het internet volop distributiekanalen. De content kan bijvoorbeeld de wereld worden ingestuurd via sociale media als LinkedIn, Twitter of Facebook. Ook speelt zoekmachine optimalisatie een cruciale rol om ervoor te zorgen dat de vervaardigde content wordt opgepikt. Daarmee houden SEO en content marketing elkaar in evenwicht. Content marketing is een belangrijk SEO-instrument, maar SEO moet er ook voor zorgen dat de content wordt gevonden.

Voordelen van content marketing

Wat is content marketing als het aankomt op de voordelen? Content marketing zou niet zoveel in populariteit hebben gewonnen als er niet vele voordelen zouden zijn. Het internet verandert continu en content marketing heeft zich handig aangepast. De twee voornaamste voordelen van content marketing zijn echter de meetbaarheid en de laagdrempeligheid:

Meetbare resultaten

Bij traditionele offline uitingen moeten de resultaat van de marketing campagne vaak worden ingeschat. Dankzij de online middelen is het gelukkig mogelijk om precies te weten wat de resultaten zijn van alle inspanningen. Zo kun je bijvoorbeeld achterhalen hoeveel mensen op jouw blogpost hebben geklikt en kun je ook interessante demografische informatie opvragen. Om dan nog niet eens te spreken over het aantal likes, retweets, shares en views. De digitale mogelijkheden zijn onbegrensd en dat gaat ook zeker op voor de meetbaarheid.

Laagdrempelig en goedkoop

Naast het meetbare karakter is content marketing goedkoop. Mensen die terecht komen bij jouw informatie delen namelijk dezelfde interesse. Als de informatie waardevol genoeg is, wordt deze vaak gedeeld met anderen. Met een enkele muisklik worden andere mensen gewezen op jouw content. Dankzij dit viral karakter ligt de hele wereld voor je open. Zorg voor een leuke video of een interessante infographic en het internet doet de rest voor je.

Content marketing bureau

Een deskundig content marketing bureau gaat dus uit van de kracht van content. En dat moet ook wel. De moderne consument accepteert alleen nog maar marketing uitingen die inspireren, vermaken, of hen daadwerkelijk verder helpt. Een content marketing bureau helpt weer met contentmarketing in al haar facetten. Dat betekent nadenken over de strategie, het voortouw nemen in de contentcreatie, en het adequaat verzorgen van de distributie. Het resultaat kan een whitepaper zijn, een reeks blogberichten, social media posts of een bedrijfsvideo. Hoe dan ook: jouw doelgroep is het altijd vertrekpunt bij deze content.

Meer weten?

Je doelgroep aanspreken met content dat boeit? Onze content verleidt jouw doelgroep. Onze online professionals vertellen je graag meer over de mogelijkheden voor jouw organisatie. Mocht je meer informatie willen over content marketing, neem dan contact op.

Over de auteur
Youri Boekelman