Voice search: dit is alles wat je erover moet weten

Voice search

Als we sommige deskundigen mogen geloven dan kunnen over een paar jaar alle keyboards de prullenbak in. De meeste zoekopdrachten zullen namelijk niet meer via het toetsenbord plaatsvinden, maar worden uitgevoerd door gehaaste smartphone gebruikers die druk tegen hun mobieltje schreeuwen. De toekomst van het online zoeken ligt daarom in handen van voice search, oftewel spraakgericht zoeken.

De veranderingen

voice search

Op zich is dat ook vrij logisch, want waarom zou je op een klein toetsenbord lopen friemelen als het ook met het inspreken van woorden kan? Pak er maar eens een Whatsapp-gesprek bij van iemand met wie je dagelijks contact hebt. Grote kans dat daar een hele hoop audioberichten tussen zitten. Dezelfde behoefte naar het inspreken van woorden in plaats van het woord-per-woord uittypen, zien we nu ook steeds meer op het gebied van online zoekopdrachten. De technologische ontwikkelingen op dit vlak verlopen zelfs een stuk sneller dan wij met z’n allen denken. Geen wonder dat spelers als Apple en Samsung elk met een eigen assistent zijn gekomen die luisteren naar de liefkozende namen Siri en Bixby.

Het wordt misschien een beetje overdreven, maar volgens sommige kenners zouden over twee jaar de helft van de zoekopdrachten spraakgestuurd zijn. Betekent dit dan ook meteen het doodvonnis voor online marketing? Nee, alles behalve. Want waar er nieuwe ontwikkelingen zijn, ontstaan er ook nieuwe kansen. Voice search zorgt er namelijk voor dat we nog gemakkelijker vragen kunnen stellen aan Google, maar daarbij wel een hele andere benadering gebruiken. En voor online marketeers betekent dat dus automatisch ook dat er een andere weg moet worden bewandeld. Welke dat precies is? We vertellen je er alles over.

Wat is voice search?

Informatie zoeken gebeurde vroeger vooral in boeken. Na de komst van het internet deed ook Google haar intrede en verplaatsen de zoekopdrachten zich steeds meer naar de Google zoekbalk. Zoeken naar info ging nu online en wel door het uittypen van woorden. Aanvankelijk gebeurde dat met onhandige lange zinnen en sinds een paar jaar hebben we daar steeds meer handigheid in gevonden. Beknopte zoektermen zorgen er inmiddels voor dat we de gewenste informatie vinden. Terwijl deze manier van informatie zoeken nog volop in ontwikkeling is, heeft zich alweer een nieuwe trend voorgedaan: die van het spraakgericht zoeken. Waar je normaal gesproken een toetsenbord gebruikt om je zoekvraag in te typen, is het met voice search mogelijk om je vragen met je stem in te spreken. Omdat praten een stuk sneller gaat dan typen, is voice search snel, eenvoudig en (grotendeels) handsfree.

Antwoorden komen vaak nog wel in je beeldscherm terecht, maar sommige online assistenten bieden daarnaast ook voice responses. Voice search-opdrachten worden nog vooral uitgevoerd op de smartphone, maar complete voice-gestuurde apparaten voor thuisgebruik zijn ook volop in ontwikkeling. Nog niet iedereen zal er één in huis hebben, maar Google Now, Siri, Amazon Echo en Cortana zijn de namen van de digitale assistenten waarvan we al gebruik kunnen maken. Daarbij moet wel gezegd worden dat deze apparaten nog volop in ontwikkeling zijn. Veel van deze thuisapparaten zijn daarom nog erg gevoelig voor fouten en kunnen alleen in het Engels worden bediend. Maar door de toepassing van Artificial Intelligence (AI) zullen voice searches en hun antwoorden steeds beter worden.

Artificial Intelligence

Het streven van AI is vrij simpel: de antwoorden moeten gaandeweg beter worden, omdat er sprake is van een continue leerproces. Hoe meer zoekopdrachten er met de stem worden uitgevoerd, hoe beter het werkt. Dankzij de integratie van AI leren digitale assistenten en online zoekmachines van elke vraag die aan hen wordt gesteld. Daardoor kan het dus zomaar zijn dat je na 10 keer vragen nog steeds geen antwoord krijgt over een nieuw onderwerp waar nog weinig over bekend is, maar dat het bij de 11e keer wel zomaar raak kan zijn.

Naar echte mensen-taal

We meldden hierboven al dat online zoekopdrachten in het begin nogal wat stuntelig waren. Geef je opa of oma maar je telefoon en laat die een zoekopdracht intypen via Google. Grote kans dat er een volledige volzin wordt ingetypt in plaats van een aantal steekwoorden. Voor voice searches gaan we wat dat betreft weer een stapje terug. We spreken namelijk (vaak) weer volledige zinnen uit, omdat dit simpelweg de manier is waarop we de vragen in onze hoofd hebben. Daarnaast kunnen we veel sneller woorden uitspreken dan uittypen waardoor we minder tijd verliezen. Eigenlijk doen we dus precies wat opa en oma doen, maar dan met onze stem. Ook de zoekintentie is nu anders. Er worden met voice search veel vragen gesteld die beginnen met: wat, waar en hoe. De nadruk komt hiermee op de zogeheten long tail zoekwoorden te liggen. En dat betekent ook dat zoekmachine optimalisatie verandert.

Digitale assistent

Voice search bixby

Heb je wel eens met je eigen digitale voice assistent gepraat? Dan heb je vast wel eens een onbenullige vraag gesteld om te kijken wat het antwoord daarop zou zijn. Digitale assistenten zoals de welbekende Siri en Bixby krijgen de gekste vragen om hun oren. Maar wat blijkt? Ze zijn er steeds beter op ingesteld. Zo kunnen Siri en Bixby allebei uitermate verrassend uit de hoek komen. Koetjes en kalfjes-gesprekken worden steeds gezelliger, maar dat neemt niet weg dat ze er eigenlijk zijn om je van dienst te zijn. Maar juist in dat vermakelijke liggen de kansen voor de assistenten. We leren voice search namelijk zo waarderen, omdat we Siri en Bixby als echte assistenten zien. En zoals bij elke assistent op de werkvloer gebeurt, hoort daar zo af en toe ook een dolletje bij. Bij frequent contact moet het vooral persoonlijk worden.

Waar staan we nu?

Als we kijken naar de toepasbaar van voice search op dit moment, dan zien we dat steeds meer software gebruikt maakt van voice search-integraties. Zo zit het geïntegreerd in Google Chrome en wordt zo het gebruik nog meer gestimuleerd door de zoekmachine. Tegelijkertijd zien we ook dat de implementatie van Artificial Intelligence haar vruchten afwerpt: de spraakherkenningssoftware wordt steeds slimmer en zo’n 92% van de zoekopdrachten worden herkend. En waar er meer herkenning is, zijn de zoekresultaten beter en de frustratie minder. In 2016 werden 20% van de wereldwijde zoekopdrachten uitgevoerd met voice search. In ons land lag dat beduidend lager: iets meer dan 6% van de zoekopdrachten waren spraakgericht. Wat niet heel erg zal verbazen is dat het vooral de jongeren zijn die gebruik maken van voice search. Voor deze groep zijn moderne technologieën immers veel normaler en daardoor ligt ook de adoptiegraad een stuk hoger dan bij andere leeftijdsgroepen.

Wat betekent het voor SEO?

Longtail-zoektermen

Doordat onze stem zo goed als onuitputtelijk is, zijn we sneller geneigd om complete vragen te stellen in plaats van een aantal steekwoorden op te sommen. Bij deze zoekopdrachten wordt afgestapt van short tail zoektermen die tussen de 1 à 3 woorden liggen en wordt vaker gekozen voor longtail zoektermen van 4 of meer woorden. Als online marketeer betekent het op tekstueel vlak dat je letterlijke vragen kunt verwerken in de tekst. Zorg voor waardevolle content die de diepte ingaat en houdt ook rekening met het spreekgedrag van mensen.

Readability

Dat betekent echter niet dat je het algoritme van Google compleet moet vergeten. De informatie moet wel leesbaar blijven, voor zowel de lezer als Google zelf. Dat betekent korte zinnen die makkelijk te lezen zijn. Maak op het gebied van de opmaak dien je gebruik te maken van alinea’s, dikgedrukte woorden en overgangswoorden (zoals ‘allereerst’, ‘ten tweede’, ‘vervolgens’). Een eenvoudig te lezen lettertype helpt ook. Makkelijk zat.

Dagelijks taalgebruik

Houd het lekker informeel. Praten en schrijven zijn twee vakken apart en als we tegen onze telefoon praten dan houden we het zo simpel eenvoudig. Voor online marketeers betekent het dat de content zich daarop moet aanpassen door lastige woorden te vermijden. Datzelfde geldt voor vakjargon. Voor jou zijn vaktermen misschien de normaalste zaak van de wereld, maar bij anderen zorgt dat wellicht voor een hoop vraagtekens. Zorg dat iedereen je begrijpt.

Begrijp de zoekintentie

Het grootste deel van de mensen zoeken (op hun toetsenbord) met twee of drie zoekwoorden. Voor zoekmachines als Google is dat op zich al lastig genoeg om te moeten begrijpen. Want probeer maar eens om op basis van een aantal steekwoorden de zoekintentie te achterhalen. Want wat willen we nou precies met een ‘professionele camera Maastricht’? Willen we er één huren, kopen, verkopen, of willen we juist de prijzen weten of reviews lezen? Het kan zo’n beetje elke kant op, maar Google heeft inmiddels al geleerd dat iemand hoogstwaarschijnlijk een professionele camera wil kopen en wel in de stad Maastricht. Bij langere zoekopdrachten wordt dat al een stuk duidelijker en datzelfde geldt voor voice search: je stelt je vraag en dat was het. Google schotelt je daarna het antwoord voor.

Ook op je website kun je op basis daarvan rekening houden met de zoekintenties van gebruikers. Probeer daarbij in het hoofd te kruipen van jouw doelgroep. Een simpele manier om dat te doen is om Google Analytics en Google Webmaster Tools erbij te pakken. Dat levert je al meteen een hele hoop informatie op of de landingspagina bijvoorbeeld wel aansluit bij de zoektermen. Eigenlijk verandert daarmee niets aan wat je op dit moment (als het goed is) ook al doet tijdens je SEO-activiteiten. Toch zal de data met alle huidige ontwikkelingen er over een paar jaar er heel anders uitzien dan nu. Zorg ervoor dat je daar rekening mee houdt.

Micro-momenten

We hebben het hierboven al vermeld, maar wat vooral opvalt is dat we naar steeds grotere zoekopdrachten gaan. Terwijl we tijdens het typen zoveel mogelijk tijd en moeite proberen te besparen is dat bij voice search geen enkel probleem meer. Zoekopdrachten zijn daardoor veel uitgebreider dan voorheen. Laten we dit toelichten met een voorbeeld:

Voice search

Stel je voor dat je rondloopt in Utrecht en op zoek bent naar een plek om een goeie bak koffie te drinken. Je hebt zin in een sterke espresso, want de vermoeidheid begint al toe te slaan. Je pakt je smartphone erbij en typt in ‘Koffiebar’ gevolgd door ‘Utrecht’. Twee woorden, niets meer, je hebt haast. Amper een halve seconde later weet je waar je heen kunt.

Nu doen we hetzelfde, maar dan op basis van voice search. Je pakt opnieuw mobiel en zegt: ‘OK, Google’. Goeiemorgen, waar vind ik dichtbij een koffiebar? Opnieuw een halve seconde en je weet waar je heen kunt.

Hoe te interpreteren

Het idee in dit voorbeeld is vrij eenduidig, want in beide gevallen ben je precies op zoek naar dezelfde koffiebar, maar pas je simpelweg jouw manier van zoeken aan. Omdat de tweede zoekopdracht veel meer inhoud bevat (7 woorden ten opzichte van 2) is het voor de zoekmachine belangrijk om de zoekopdracht op de juiste manier te interpreteren. Bij het leren begrijpen van de veranderende zoekwoorden is het belangrijk om de zoekintentie te begrijpen. Die zoekintentie wordt bij voice search gebruikers ook wel aangeduid als micro-momenten. Deze momenten zijn weer onder te verdelen in vier verschillende vormen:

  • Iets te weten komen.
  • Ergens heen willen (plek).
  • Iets willen doen.
  • Iets willen kopen.

Door deze momenten van jouw doelgroep voor jezelf in kaart te brengen, ontstaat er meer begrip over welke antwoorden zij willen zien. Op basis daarvan kun je twee dingen doen: (1) je past de content aan of (2) je voegt nieuwe content toe dat speciaal is gericht op deze voice search-gebruikers.

Vechten om plek 1

We weten allemaal hoe de zoekresultatenpagina eruit ziet. Hij verandert weliswaar continu in opmaak, maar afhankelijk van het aantal getoonde advertenties, zijn er doorgaans zo’n 7 organische resultaten per pagina. Voor veel online marketeers is het al een doel op zich om op deze eerste pagina te staan. Bij voice search zul je toch beter je best moeten doen. Want als de gebruiker een vraag inspreekt, krijgt ‘ie geen overzicht meer op z’n bord. Er volgt slechts één antwoord, oftewel één resultaat. In de spraakgestuurde wereld telt dus alleen plek nummer één. Je zult als online marketeer dus naar het hoogst haalbare moeten streven.

Wat betekent het specifiek voor linkbuilding?

Kwalitatief goede links zijn voor elke webmaster nog altijd de heilige graal. Voor goede content zorgen is uiteraard een nobel streven, maar je hebt er vrij weinig aan als er geen links naartoe wijzen en het daardoor niet wordt gelezen. Terwijl je hard bezig bent om jouw content aan te passen aan de ontwikkelingen van voice search zul je ook door moeten gaan met linkbuilding. Het verschil met de traditionele vorm van linkbuilding is dat je er goed aan doet om je nog meer te richten op video content. Misschien heb je al een lijst van partijen met wie je vaker samenwerkt of misschien heb je al wel een idee van websites die sowieso veel video content delen. Weet je dat niet? Dan heb je een handige manier om te achterhalen of de door jou beoogde linkpartners al dan niet veel video’s delen. Laten we de beoogde partner voor het gemak maar eens videolinkpartner.nl noemen. In dat geval zoek je via google op:

‘Site: www.videolinkpartner.nl’. Vervolgens noteer je het aantal zoekresultaten. Daarna zoek je op ‘site: www.videolinkpartner.nl “video” ’ en noteer je opnieuw het aantal resultaten. Pak beide resultaten en deel het aantal resultaten met video door het totale aantal zoekresultaten van de site. Komt er een redelijk percentage uit deze rekensom? Dan zou dit toch zeker een goede linkpartner zijn om video’s te plaatsen. Benader dit soort sites en verspreid video’s.

Wat betekent het voor je content?

Content is belangrijk om zowel mensen aan te trekken als ze uiteindelijk over de streep te trekken. Ze verschijnen immers op je site, omdat jouw content aansluit bij hun zoekopdracht. Als de bezoekers eenmaal op je website zijn dan wil je ook dat de aandacht wordt bewaard. Dat betekent dat je waardevolle content moet bieden dat weet te boeien. Mensen kopen producten niet alleen om de specificaties, maar ook om de begeleidende tekst die daarom staat. Zorg daarom voor een verhaal dat de interesse wekt en ervoor zorgt dat mensen overtuigd raken. Je koopt immers een airco zodat het thuis lekker koel blijft en je ‘s avonds goed kan slapen. Focus je daar op en kom later pas met alle technische specificaties.

Lokale optimalisatie

Het is een herkenbare situatie: veel mensen zoeken snel informatie op als ze onderweg zijn. Stel je voor dat je in een drukke winkelstraat loopt, je handen vol hebt, en ook nog eens in een gehaaste bui bent: voice biedt in dat soort gevallen een handige uitkomst. Veel mensen die niet thuis zijn en op hun mobiel een zoekopdracht uitvoeren zijn op zoek naar lokale informatie. Eigenlijk wijkt dit punt niet zo heel veel af van hoe er geoptimaliseerd moet worden voor mobiele gebruikers in het algemeen. Zorg er dus voor dat jouw bedrijf vindbaar is (via Google Mijn Bedrijf) en optimaliseer jouw landingspagina’s door ook jouw plaatsnaam en andere adresgegevens te vermelden. Wees daar waar jouw potentiële klanten jou graag zien.

Quick answers

De zogenaamde quick answers worden ook steeds vaker getoond als er bijvoorbeeld wordt gezocht op recepten, overzichten, of adresgegevens. Bij het tonen van dit vaak beknopte antwoord hoeft niet eens de website te worden bezocht. Het onderstreept echter wel het belang om gericht te werk te gaan als het om het vermelden van adresgegevens gaat.

Veelgestelde vragen

Voice searchOmdat er veelal wordt gezocht op de eerder genoemde micro-momenten is het belangrijk om daarop in te spelen. Dat doe je bijvoorbeeld door een Veelgestelde Vragen-pagina. Daarin zorg je voor een opmaak met vraagwoorden zoals wie, wat, waarom, wanneer, waar, en hoe. Met het verwerken van relevante vragen en antwoorden in spreektaal verhoog je de kans dat voice searches terecht komen bij jouw informatie en dus verwijzen naar jouw website.

Snippets

Ook het gebruik van snippets zal steeds belangrijker worden. Net als quick answers hebben zij als doel om snelle en duidelijke antwoorden te geven. Het mooie daaraan is dat de antwoorden in dit geval worden uitgesproken door het gebruikte apparaat. Een snippet wordt dus net als de voice search zelf als antwoord voorgelezen aan de zoeker. Belangrijk om op te merken is dat deze snippets op de nul-positie worden getoond. Hieruit kunnen we de conclusie trekken dat Google de snippets dus als de meest belangrijke aanbeveling beschouwt. Het is daarom cruciaal om featured snippets te verwerken in jouw SEO-plan.

Video-achtergrond: geen goed idee

Automatische background-video’s die over de hele breedte van de pagina worden getoond werkt eerder storend dan optimaliserend. Want als er in dit soort situaties twee dingen worden gedaan dan is het wel (1) zo snel mogelijk drukken op de stop-knop, of (2) het boos wegdrukken van de gehele pagina. Natuurlijk is het zo dat sommige gebruikers liever luisteren dan lezen, maar houd rekening met de plek en het bestandsformaat van de video. Vermijd daarom een video-achtergrond op de homepagina, net als te zware video’s en filmpjes die automatisch afspelen. Laat de bezoeker zelf bepalen of die de video wil bekijken.

Het gaat om de bezoeker

Laat één ding duidelijk zijn: alles gaat om de bezoeker en niet zozeer om wat jij wilt opleggen. Open met die wetenschap een website van een doorsnee benzinestation. Die staat vaak bol van informatie, maar het enige wat mensen echt willen weten is wat de brandstofprijs is en waar het meest dichtstbijzijnde station zich bevindt. Veel sites van benzinepompen schieten daarin te kort. Door je simpelweg te verplaatsen naar de bezoeker kan dat gelukkig voortaan een hoop veranderen. Doe dat ook en vraag jezelf af wat het doel is van de bezoeker om jouw website te bezoeken.

Interview-stijl

Het verplaatsen naar de bezoeker kan op allerlei manieren worden ingevuld. Als praktisch voorbeeld hebben we benoemd om een Veelgestelde Vragen-pagina op te nemen met bijpassende antwoorden. Een andere mogelijkheid is om in een interview-stijl te schrijven. Dat betekent dat de meest belangrijke vragen op een duidelijke en vooral allesomvattende manier worden beantwoord. Dat wijkt af van de FAQ-pagina die met zo weinig mogelijk woorden zo duidelijk mogelijk probeert te zijn. Door de zogenaamde interview-stijl aan te houden ga je meer de diepte in. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om regelmatig met blogs te komen die op deze manier zijn ingericht. Ook hierbij geldt dat de content zich moet aanpassen aan de gebruiker. Oftewel: wat zouden je bezoekers graag willen weten? Als je dat eenmaal hebt bedacht dan is het tijd om de relevante informatie te bieden. Allemaal zodat jij wordt gezien als een autoriteit. Zowel door de bezoeker als door Google.

Ben jij er klaar voor?

Wil jij inspelen op de mogelijkheden van voice search? Onze SEO-professionals volgen de ontwikkelingen op de voet en helpen je graag verder. Neem contact op voor meer informatie.

 

Over de auteur
Sophie