Storytelling: raak de juiste snaar met een goed verhaal

storytelling marketing

Storytelling: we hebben er weer een hippe term bij, maar gelukkig is daar wel alle reden voor. Want als je als online marketeer storytelling op een goede manier weet in te vullen dan kun je wel eens een blijvende indruk achterlaten. En is dat niet het ultieme doel van elke SEO-afdeling? Storytelling is namelijk als een soort van kunstuiting die, als het goed is, nooit vergaat. De subjectieve kijk op zaken en het gebruik van emotie zijn de ingrediënten die het verschil maken.

Vooral in 2018 komt storytelling marketing weer helemaal bovendrijven, want we zijn maar wat moe van oubollige statistieken en saaie feiten. Door de overvloed aan informatie lijken we alleen nog maar geprikkeld te worden door uitingen die anders zijn. Met storytelling ben je anders en geef je jouw bedrijf een gezicht. Zorg er alleen wel voor dat jouw verhaal de juiste snaar raakt, van het eerste tot het laatste woord.

Wat is storytelling?

Stel jezelf maar eens de vraag wanneer jij voor het laatst écht werd geraakt door een marketingcampagne? Waarschijnlijk was dat niet na het zien van kloppende (maar oersaaie) statistieken. Er kan namelijk nog zo gesmeten worden met tabellen, feiten en cijfers, maar we veranderen pas echt van gedachten als er een goed verhaal bij wordt verteld.

Om zowel op persoonlijk als op zakelijk vlak te overtuigen komen uitgebreide studies en een gezonde dosis rationaliteit natuurlijk altijd van pas. Maar waar het echt om gaat is om jouw publiek op emotioneel vlak te raken. Met storytelling marketing maak je jouw doelgroep tot onderdeel van het verhaal. Het is pas op dit soort momenten dat je als merk bij zult blijven. Sterker nog: met een beetje geluk geven ze jouw boodschap weer met de volste enthousiasme door.

Voorbeelden van succesverhalen

We stelden je hierboven al de vraag of je je een aantal marketingcampagnes kon herinneren die je hebben geraakt of in elk geval zijn bijgebleven. Allemaal hebben we natuurlijk wel een paar persoonlijke favorieten, maar de kans is aannemelijk dat je de onderstaande succesverhalen ook kent.

    1. ‘Meneer van Dalen’ van Albert Heijn

      Het verhaal van de altijd goedlachse Albert Heijn-supermarktmanager Meneer van Dalen toverde ook bij de kijkers een glimlach op het gezicht. Dat Meneer van Dalen in ons land uitgroeide tot een waar reclame-icoon is alles zeggend. Zijn vertrek bij de supermarktketen na er 10 jaar actief te zijn geweest, sloeg dan ook in als een bom. Voor televisiekijkend Nederland was Meneer van Dalen een graag geziene gast. Harry Piekema, zoals ‘ie in het echt heet, was op 19 juni 2004 voor het eerst te zien in een reclame van AH. Na 153 reclamespotjes zette hij er een punt achter.

    2. ‘Love Beats Money’ van ING

      De titel van deze korte film is veelzeggend. In dit sociale experiment wordt op een confronterende manier onderzocht wat mensen belangrijker vinden: geld of familie & vrienden. Telkens worden er twee mensen tegenover elkaar gezet die vroeger een hechte band hadden, maar door een financieel geschil geen contact meer met elkaar hebben. Beide personen worden los van elkaar geïnterviewd over de kwestie en krijgen dan elkaars interview te zien. Dan krijgen ze een keuze voorgelegd: kies je voor het geld of voor de liefde? Waar massaal voor gekozen werd, heeft eigenlijk geen uitleg nodig. Maar jemig, wat een emotie.

  1. ‘Dit kan ook jou gebeuren’ van Interpolis

    Allemaal weten we dat bellen of appen achter het stuur levensgevaarlijk is. En toch gebruikt 89% van de mensen wel eens de mobiele telefoon achter het stuur. Vaak denken we dat het makkelijk even kan en dat geldt in eerste instantie ook voor de mensen uit het onderstaande filmpje. Maar dan komt Coen tegenover ze zitten. Die vertelt dat hij op een auto is gereden toen hij bezig was zijn carkit. De gevolgen van zijn onoplettendheid waren fataal. En dat geldt ook voor de reacties van de geshockeerde luisteraars in de video. Wederom geldt: wat een emoties weer.

De ingrediënten van een goed verhaal

Het kan misschien wat ouderwets klinken, maar verhalen vertellen is nog altijd uiterst effectief. Politici die de juiste elementen met elkaar in verband weten te brengen, lokken de stemmers naar het stemlokaal. Organisaties die emoties weten op te roepen met storytelling weten klanten aan hun merk te binden. Want hoezeer we onszelf in Nederland classificeren als rationele wezens van het eerste uur, ook wij worden door emoties aangezet om actie te ondernemen. Om storytelling marketing goed uit te voeren moet je er echter wel in slagen om jouw visie in een verhaal te gieten dat tot de verbeelding spreekt. Dat een goed verhaal een beroep doet op de emoties van de luisteraar betekent overigens niet dat we aan overacting moeten doen. De succesverhalen beschikken dan ook over de volgende ingrediënten:

  • Eerlijkheid: boei en overtuig, maar blijf altijd eerlijk.
  • Ken je doelgroep: weet wat er leeft bij jouw doelgroep.
  • Verplaatsing: vraag jezelf af of jij ook geïnteresseerd zou zijn in het verhaal.
  • Eenvoud: houd het zo simpel mogelijk, je verhaal moet in één regel kunnen worden omschreven.
  • Passie: zorg ervoor dat mensen geraakt worden door het verhaal. Emoties teweeg brengen is misschien wel het hoogste haalbare voor een bedrijf of merk.

Waarom storytelling voor jouw bedrijf?

Storytelling is het nieuwe goud, want verhalen verkopen als geen ander. Via storytelling marketing identificeren luisteraars zich met de hoofdpersonen in het verhaal. De ontvanger van de boodschap verplaatst zich in de rol van de hoofdpersoon. Wat de hoofdpersoon voelt, zou jouw doelgroep ook moeten voelen. Goed uitgevoerde storytelling marketing neemt de lezer mee op een ontdekkingsreis langs allerlei bijzondere plekken. De hersenen en het hart doen daarna al het andere werk; inbeelden, associëren, herkennen, noem maar op. Waarom dacht je bijvoorbeeld dat de meeste websites een pagina hebben met referenties en ervaringen van anderen? Een persoonlijke ervaring verkoopt een stuk beter dan statistieken. Cijfers informeren, verhalen overtuigen. Verhalen zorgen voor verbinding en trekken mensen definitief over de streep. Waarom? Omdat mensen zichzelf herkennen. Goed, we zijn inmiddels volop aan het woord geweest. Het is nu tijd voor jouw verhaal.

Meer weten?

Je doelgroep aanspreken met relevante content? Onze content verleidt jouw doelgroep. Onze online professionals vertellen je graag meer over de mogelijkheden voor jouw organisatie. Mocht je meer informatie willen over content creëren, neem dan contact op.

Over de auteur
Sophie