Een optimale AdWords campagne structuur in 10 stappen

adwords campagne structuur

De juiste AdWords campagne structuur is van extreem belang. Het vormt de basis van je AdWords campagne. Een campagne bouwen zonder structuur is als het bouwen van een huis zonder fundering: gedoemd om te mislukken. Dus, die structuur kan wel wat extra aandacht gebruiken.

Kort samengevat, zorg je er met een goede Google AdWords campagne structuur voor dat zoekopdrachten en de advertenties die zij triggeren relevant zijn voor je publiek, waardoor de kans dus groot is dat je prospects doorklikken naar je website.

Met een goede structuur krijg je een betere kwaliteitsscore, wat in feite aangeeft in hoeverre je gewaardeerd wordt door Google – en die hoge waardering is natuurlijk waarvoor je  gaat. Je behaalt betere resultaten voor een lagere prijs en je ROI schiet omhoog.

De structuur zorgt voor een goed georganiseerde campagne, waarmee je zowel op de korte als lange termijn de beste resultaten neerzet. Je kunt je resultaten meten en je campagne a.d.h.v. je structuur eenvoudig aanpassen en optimaliseren, om zo te allen tijde voor de beste prestaties te gaan.

De 10 belangrijke onderdelen van je AdWords campagne structuur

 

1. Campagnes

Zet verschillende kleinere campagnes op binnen je AdWords campagne. Iedere campagne bestaat uit verschillende advertentiegroepen, zoekwoorden en tekstjes die aansluiten op en linken naar een bepaalde landingspagina. Bepaal de verschillende onderwerpen van je campagnes a.d.h.v. de opdeling van je marketingbudget

2. Advertentiegroepen

Aan iedere campagne koppel je specifieke advertentiegroepen. Je kunt zo veel advertentiegroepen koppelen als je wilt, maar het is raadzaam het niet te overdrijven. Wanneer je je budget uitspreidt over meerdere groepen, zoekwoorden en landingspagina’s, dan kan dit juist ten koste gaan van je resultaten. Soms is het beter om je budget gericht te gebruiken voor een kleiner aantal advertentiegroepen.

3. Zoekwoorden

Zoekwoorden bepalen hoe en hoe vaak je advertentie ‘getriggerd’ wordt. Wanneer iemand een zoekvraag intypt, wordt deze ‘search query’ gekoppeld aan een zoekwoord, welke weer wordt gekoppeld aan een advertentie. Elk zoekwoord heeft een maximale CPC, match type en een bepaalde kwaliteitsscore.  Het is van extreem belang grondig zoekwoordenonderzoek te doen en je zoekwoordenstrategie blijvend bij te stellen.

4. Negatieve Zoekwoorden

Iets wat veelal over het hoofd wordt gezien zijn de ‘negatieve zoekwoorden’. Dit zijn zoekwoorden of combinaties die wel verband houden met je bedrijf of product, maar niet relevant zijn met het oog op het vergroten van je klantenbestand. Door deze negatieve zoekopdrachten uit te sluiten voorkom je dat je advertentie getoond wordt aan mensen die niet tot je directe doelgroep behoren. Het opstellen van een lijst met deze negatieve zoekwoorden is een belangrijk onderdeel van je campagnestructuur.

5. De advertentietekst

Voordat je met je campagne start dien je goed nagedacht te hebben over wat je in je advertentie plaatst. Je aanbod moet duidelijk zijn en je advertentie dient de zoekvraag van je doelgroep te beantwoorden. Highlight de voordelen, zodat de ‘zoeker’ op jouw advertentie klikt, niet op die van de concurrent. Houd je aan de Google AdWords guidelines en gebruik A/B testen om de effectiviteit van de advertentieteksten te testen.

6. Landingspagina’s

De landingspagina speelt een belangrijke sleutelrol binnen je Google AdWords Campagne structuur. Op je landingspagina zal een bezoeker wel of niet tot aanvragen, aankopen of contact opnemen overgaan. Om jezelf te verzekeren van een hoge conversieratio en de hoogste ROI, moet je landingspagina conversiegericht zijn. De tekst moet op een salesgerichte manier geschreven zijn en je pagina moet de juiste elementen bevatten om op conversie aan te sturen. Zorg dat je landingspagina feilloos op je advertentietekst aansluit, om de (be)zoeker mee te trekken naar de volgende fase binnen de klantenreis.

7. My Client Center

Maak gebruik van MCC (My Client Center), waarmee je meerdere AdWords accounts kunt managen. Dit is vooral handig wanneer je verschillende websites beheerd waarvoor je AdWords hebt ingezet. Maak per website één dedicated AdWords account aan. Daarbij biedt MCC je veel inzichten en kun je eenvoudig statistieken en het aantal conversies bijhouden. Op deze manier houd je goed overzicht en kun je je campagnes blijvend optimaliseren.

8. Exact campagnes

Met een Exact Campagne worden advertenties getriggerd op het moment dat een prospect een specifieke zoekopdracht intypt. Op het moment dat je de zoekwoorden, zinsdelen en vragen zorgvuldig kiest, zorg je ervoor dat je advertentie getoond wordt aan die prospects waarvan de kans groot is dat zij op je advertentie klikken en tot aanvragen of aankopen overgaan.

9. Broad Match Modifier

Met de Broad Match Modifier pak je het wat ‘breder’. Dat wil zeggen dat zoekopdrachten die op een relevante manier gerelateerd zijn aan de ‘gekozen’ zoektermen, ook de advertentie triggeren. Denk bijvoorbeeld aan zoekopdrachten met een spelfout, het meervoud of waarin een synoniem wordt gebruikt. Op deze manier voorkom je dat je een aantal belangrijk en relevante potentiële klanten door je vingers laat glippen.

10. Remarketing Lists for Search Advertisement & remarketing

Met RSLA en remarketing ‘remarket’ je bepaalde doelgroepen. Doelgroepen die al op een bepaalde manier betrokken zijn bij jou als bedrijf of je website. Met RLSA kun je ervoor zorgen dat je voor deze specifieke doelgroepen een nóg betere positie in Google inneemt. Met remarketing lijsten zorg je ervoor dat je advertenties op andere pagina’s waar deze betrokken doelgroep komt niet te missen zijn, o.a. door het Google Display Network in te zetten.

Heb je hulp nodig met je AdWords campagne structuur? Vraag ons vrijblijvend om advies. Lead Tactics helpt je graag een perfecte structuur voor je campagne op te zetten.

Bekijk hier een ander interessant artikel met AdWords tips om het maximale rendement uit je AdWords Campagne te halen.

Over de auteur
Mitchell Ling