Wees er op tijd bij: dit zijn de online marketing trends in 2019

Online marketing trends 2019

De nazomer lijkt definitief afgelopen en de kerstreclames zijn niet meer van de buis te slaan: we zijn toch echt aanbeland in het laatste kwartaal van 2018. En zoals elk jaar blikken we op onze marketingafdeling ook alvast vooruit op 2019. In het snel veranderende online marketing landschap is het immers belangrijk om niet achter te blijven, maar om juist in te spelen op alle online marketing trends en ontwikkelingen.

Wil jij ook jouw concurrenten voor blijven? Dan neem je de onderstaande online marketing trends voorzichtig door om zo geen enkele kans te missen. Want zo zien we 2019: als kansrijk en veelbelovend. 2018 is tot nu toe al een bewogen en fascinerend SEO-jaar, maar van 2019 verwachten we nóg meer. Hoe het allemaal zit? We leggen het je graag uit.

Chatboxes zijn aan de macht

Chatboxes: je kunt er eigenlijk niet meer om heen. Rechts onderin je scherm popt tijdens het surfen steeds vaker een chatvenster op met de vraag of je geholpen kan worden. Terwijl je bij het invullen van een e-mailformulier mag wachten tot de volgende werkdag (als het meezit), kun je bij een chatbox rekenen op een onmiddellijke respons. Sommige chatboxes zijn zelfs 24/7 beschikbaar waardoor je wel heel erg snel antwoord op je vraag hebt. Voor bezoekers is er dus volop voordeel, maar ook voor bedrijven zijn chatboxes erg handig. Chatboxes kunnen namelijk worden ingezet om nuttige informatie te verzamelen zoals contactgegevens die later weer gebruikt kunnen worden bij een marketing actie. De meest geavanceerde chatboxes beschikken al over een voorkeuze-menu dat bezoekers naar het antwoord leidt. Sommige kunnen zelfs productaanbevelingen doen waardoor bezoekers steeds dichterbij de uiteindelijke conversie komen. De potentie is enorm en dat gaan we vooral in 2019 merken.

Het gaat om de ervaring

Stel je het volgende voor: je komt na een slopende reis eindelijk aan op de plek van bestemming. Je ploft neer op bed en ziet op het nachtkastje een een fruitmand staan. Daar bovenop ligt een persoonlijk briefje dat aan jou is gericht: heel fijn! Die persoonlijke touch zorgt er meteen voor dat jij je thuis voelt, want dit soort kleine dingetjes maken het verschil. Voor 2019 geldt dat online marketeers die persoonlijke touch steeds meer zullen inzetten om mensen te bereiken. Maak je dus op voor nog meer persoonlijke content en product-aanbevelingen die op het individu zijn gericht. Waar dat toe leidt? Tot zo’n 20% meer online sales. Overigens zijn het niet alleen de online marketeers die een voorkeur geven aan een persoonlijke aanpak. Ook consumenten zien liever informatie dat specifiek aan hen is gericht in plaats van onpersoonlijke boodschappen, zelfs al hebben we het hier over advertenties.

Privacy voorop

Het belang van privacy heeft in 2018 via de veelbesproken Europese privacywet AVG haar hoogtepunt bereikt. Plots moet er werkelijk overal om toestemming worden gevraagd en soms lijken we zelfs een beetje door te drijven met z’n allen. Toch is het streven hartstikke nobel en dat hebben we als online marketeers eigenlijk alleen maar te prijzen. Het doel van de wet is immers dat bedrijven te allen tijde de technische en organisatorische maatregelen nemen om de privacy van alle betrokkenen zo goed mogelijk te beschermen. En uiteindelijk hebben we daar allemaal baat bij. Maar wat betekent het voor online marketing in 2019?

Privacy first

Vragen om persoonlijke informatie mag niet meer, mits dat om bepaalde motieven nodig is. Of het een bedreiging is voor online marketing? Laten we zeggen dat het niet bepaald in het voordeel werkt van de gehaaide marketeers onder ons. Toch moet je ook juist kansen zien als het aankomt op de privacy-kwestie. Want wat in 2018 werd ingevoerd zal in 2019 de norm worden: privacy first. We zullen met z’n allen nog transparanter moeten zijn. Wat dat in de praktijk betekent? Minder pushen en meer luisteren. Gelukkig heeft die omslag al een paar jaar geleden plaatsgevonden in de vorm van content marketing (straks meer daarover), dus in wezen moeten we dezelfde koers blijven voortzetten. Je zult eerlijk moeten zijn over wie jij bent, wat je doet, en wat je allemaal te bieden hebt. Alleen zo zorg je ervoor dat de online consument je vertrouwt. Vandaag de dag ligt alles wat we doen onder een vergrootglas en nog nooit waren de rechten van de consumenten zo goed beschermd als nu. Ben jij online te agressief? Dan word je keihard afgestraft. Zeg niet dat we je niet gewaarschuwd hebben.

Zoekgedrag verandert continuVoice search

Waarschijnlijk doe je het zelf ook wel eens: een zoekopdracht uitvoeren via spraak. Een klein jaar geleden werd 20% van de wereldwijde zoekopdrachten nog via spraak uitgevoerd. Dat percentage lijkt misschien wat hoog, maar het toont in elk geval aan dat spraak steeds vaker de norm gaat worden. Heb jij bijvoorbeeld al een Google Home-device of een Amazon Echo in huis? Deze persoonlijke assistenten maken het mogelijk om spraakgericht te zoeken en geven zo goed mogelijk antwoord. Dat er nog volop te verbeteren valt aan deze apparaten staat buiten kijf en juist daardoor zijn er in 2019 nieuwe kansen. Artificial Intelligence (AI) speelt daarbij een cruciale rol. Door de integratie van AI hebben de apparaten te maken met een leerproces dat nooit ophoudt. Hoe meer voice searches er worden uitgevoerd, hoe beter de antwoorden worden. Van elke vraag wordt namelijk geleerd en dat zorgt er weer voor dat de devices een soort van robotachtige functie hebben. Aangezien er sprake is van een leerproces kan het dus ook voorkomen dat je device 6 of 7 keer geen antwoord kan bieden over een nieuw en onbekend thema, maar dat je bij de 8e keer wel ineens antwoord krijgt.

De manier van zoeken evolueert

Dat we met onze stem zoekopdrachten zouden kunnen uitvoeren, hadden de meeste mensen zich pakweg 10 jaar geleden nog niet kunnen voorstellen. Dat zorgt er ook meteen voor dat we op een hele andere manier zoeken. Terwijl we tijdens het typen het liefst zo beknopt mogelijk zijn (2 of 3 steekwoorden) kost spraakgericht zoeken juist veel minder tijd en energie. Je hoeft immers niet meer op een klein beeldscherm te typen, maar kunt je stem al het werk voor je laten doen. De zoekopdrachten worden daardoor ook meteen een stuk langer en daar zullen online marketeers rekening mee moeten houden. Wat dit in de praktijk betekent? Dat long tail zoekwoorden de overhand zullen krijgen in plaats van short tail zoekwoorden die uit één of enkele woorden bestaan.

Social media zitten vol kansen

Terwijl content niet zo heel lang geleden vooral uit tekstuele uitingen bestond, zetten we steeds meer in op het visuele aspect. De foto’s en video’s worden steeds aantrekkelijker en trekken daarom veel meer de aandacht. Logisch natuurlijk, want de meeste mensen worden visueel geprikkeld in plaats van door lappen tekst. Als je jouw social media-pagina’s erbij pakt en door de tijdlijnen heen scrollt, dan zul je al gauw merken dat een kleurrijke afbeelding in veel gevallen de aandacht weet te trekken. Voor volgend jaar zal het overgrote merendeel van social media-content uit video’s bestaan. Een goed voorbeeld daarvan is de explosieve groei van het aantal vloggers. Terwijl dat aanvankelijk vooral was voorbehouden aan particulieren zien we anno 2018 steeds meer bedrijven vloggen. En geef ze eens ongelijk. Terwijl we continu lopen te drammen dat bedrijven zichzelf een online gezicht moeten geven en transparant moeten zijn, geldt vloggen als de beste manier om daar gehoor aan te geven.

Live streaming

Een ontwikkeling die daarmee samenhangt is de opkomst van live streaming. Op sociale media als Facebook of Instagram kunnen live video’s worden uitgezonden. De video’s werken als magneten, want online gebruikers worden altijd getriggerd door het ‘live element’. Dat snappen we wel, want terwijl je bij een gemonteerde video van alles aan de beelden kunt manipuleren, blijft het bij live streaming lekker rauw en echt. Waar je live video’s voor kunt gebruiken? Om mensen te laten registreren voor een bepaald evenement, om kijkers door te sturen naar een externe link of om een vaste wekelijkse vragenrondje te houden.

Facebook Messenger

Binnen Facebook biedt Messenger volop kansen. Met zo’n 1,3 miljard mensen die het platform elke maand gebruiken, kun je zelf wel inschatten wat de potentie is. Partijen die de mogelijkheden van Messenger goed inzetten zijn bijvoorbeeld Nike en KLM. Door hun geïntegreerde implementaties krijgt de bezoeker een keuzemenu te zijn voordat er contact wordt opgenomen. Reuze handig mocht je een keer een vraag hebben over je KLM-vlucht.

Mobiel converteren nog belangrijker

Mobiele apparatenNee, we gaan niet hetzelfde riedeltje ophalen door te zeggen dat je website mobiel geschikt moet zijn. Als het goed is weet je dat inmiddels al lang. Toch wordt één aspect van mobiel gebruik steeds belangrijker en dat is de conversie. Want de kans is groot dat jij regelmatig aankopen verricht via je smartphone, net als dat je reserveringen maakt, formulieren invult en betalingen overmaakt. Terwijl we een paar jaar geleden wat huiverig waren om mobiel te converteren is het nu de normaalste zaak van de wereld. Dankzij mobiele apps en geoptimaliseerde sites is het steeds veiliger en makkelijker geworden. Zo passen invulformulieren zich handig aan naar numerieke velden wanneer er een getal moet worden ingevuld. En klik je per ongeluk op het verkeerde knopje? Dan is de kans groot dat je weer verder kunt waar je was gebleven. Dat klinkt inmiddels heel erg vanzelfsprekend, maar een kleine 2, 3 jaar geleden kon je in veel gevallen helemaal opnieuw beginnen met het formulier.

Snelheid is altijd belangrijk, ook in 2019

We hoeven je niet uit te leggen dat een langzame website fataal is. Sterker nog, je hebt slechts een paar seconden om indruk te maken en als de site dan niet geladen is, dan is het einde verhaal. Dat je website snel moet zijn, dat zeggen we zo’n beetje elk jaar. Maar dat neemt niet weg dat ook in 2019 een al dan niet snelle website weer het verschil gaat maken.

De vraag naar lokale informatie stijgt

Datzelfde geldt voor lokale informatie. Op steeds meer websites krijg je de melding om jouw locatie aan te zetten en dat hoeft een doel op zich: jou van gerichte informatie te kunnen voorzien. Ook in apps speelt de lokale een steeds belangrijkere rol. Makkelijk foto’s en reviews kunnen plaatsen, zorgen er vooral voor dat lokale bedrijven gemaakt of gebroken kunnen worden. Ook het voorzien in volledige informatie, zoals een telefoonnummer of de juiste openingstijden, zorgt ervoor dat iemand over de streep wordt getrokken en converteert. Ben je ongeduldig en wil je directe lokale resultaten boeken? Dan kun je er ook voor kiezen om lokale advertenties in te stellen voor Google Ads. SEO kost namelijk tijd, ook lokaal.

Er komt nóg meer content

De hoeveelheid content rijst daarom de pan uit en daardoor wordt het steeds moeilijker om je doelgroep te bereiken. Want waarom zouden zij zich nog in jouw content interesseren? Het is allemaal zo massaal en abstract geworden. Nou, goed nieuws — juist daar liggen de kansen. Want hoe zorg je dat het minder massaal wordt? Juist, door het persoonlijk te houden. Het moet intiem en geloofwaardig blijven. Dat betekent in het geval van online marketing dat je je daadwerkelijk focust op de inhoud en wel in de letterlijke zin van het woord. Het is tijd om jouw marketingactiviteiten te richten op individuen in plaats van op een eenzijdige doelgroep.

E-mail marketing in een nieuw jasje

Misschien is de grootste uitdaging wel om nieuwe technieken te implementeren. Een van de activiteiten die zich daar het best voor leent is die van e-mail marketing. E-mailnieuwsbrieven van webshops als bijvoorbeeld Zalando lopen als een tierelier en dat komt doordat er rekening wordt gehouden met zo’n beetje alles waar het moderne online marketing voor staat. Zo zijn de nieuwsbrieven visueel aantrekkelijk, op alle apparaten gebruiksvriendelijk, en bovenal persoonlijk. Daarnaast vormen ze ook een spil in het gehele online marketingweb: vanuit de nieuwsbrief overgaan tot bestellen is binnen een paar kliks gepiept. Voor 2019 geldt dat de e-mailnieuwsbrieven vooral moeten uitgaan van de interactiviteit op smartphones. Terwijl we een paar jaar geleden al druk genoeg waren met het optimaliseren van websites voor mobiel gebruik, moeten nu ook de nieuwsbrieven mobielvriendelijk zijn. Door de juiste technieken te integreren weet je precies welke producten vaak zijn bekeken en interessant zijn voor de betreffende ontvanger. Met een beetje handigheid wordt er dan leidt dat tot doorkliks en conversies. Hoe dat voelt? Als een online marketing-overwinning.

Hulp nodig?

Bij Lead Tactics zijn we uitermate optimistisch gestemd voor volgend jaar. Geldt dat ook voor jou? Neem dan contact op. Onze professionals helpen je graag op weg, ook in 2019.

Over de auteur
Kenny