Schiet met scherp: hoe breng je jouw online doelgroep in kaart?

Online doelgroep

Het bepalen van de doelgroep is voor elke marketeer altijd de eerste stap. Of zo zou het in elk geval moeten zijn. Logisch zul je denken, maar toch zijn er nog te veel online marketeers die deze cruciale stap overslaan. Gooi jouw online publiek vooral niet op een grote hoop, alleen omdat je ze niet kunt zien. Bij het online aan de man willen brengen van producten of diensten is het namelijk net zo belangrijk om je doelgroep te bepalen. Ook jouw online doelgroep verdient het om een gezicht te krijgen.

Bovendien helpt het online doelgroep onderzoek bij het opstellen van de online content. Zo kunnen de online campagnes en de site worden afgestemd op de doelgroep. Het definiëren van een doelgroep biedt houvast en sturing en zorgt ervoor dat er een logisch plan schuilt achter het ontwikkelen van toekomstige online uitingen. Hoe je de online doelgroep in kaart kunt brengen, bespreken we vandaag met je. Zodat je voortaan met scherp kunt schieten.

Concurrentieanalyse

Boogschutten

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Soms hoeft het namelijk niet eens zo heel lastig te zijn om je doelgroep te bepalen. Pak je concurrentie er maar eens bij. Jullie zijn niet voor niets concurrenten van elkaar en dat betekent dat jullie, in elk geval gedeeltelijk, azen op dezelfde doelgroep. Bekijk daarom maar eens hoe jouw concurrenten het online aanpakken en op welke niche zij zich precies richten. Voor jou kunnen die bevindingen twee dingen betekenen: of je richt je met jouw activiteiten op precies dezelfde doelgroep óf je pakt net een iets andere niche. Tijdens een online concurrentieanalyse kijk je in elk geval vooral naar de strategie, de tactiek en de resultaten van de concurrentie. Stel jezelf daarbij een hoop vragen: via welke kanalen probeert je concurrent jullie doelgroep te bereiken? En hoe ziet de website er bijvoorbeeld uit? Om meer over concurrenten te weten te komen, kun je een aantal dingen doen: je kunt navraag doen bij insiders, je kunt zelf Google afstruinen, en je kunt gebruik maken van verschillende SEO-tools. Tools als SEOMoz en Majestic SEO geven precies de sterke en zwakke punten van de concurrenten weer. En dat biedt jou weer nieuwe inzichten.

Facebook statistieken

Facebook is niet alleen een leuk platform om voor meer interactie te zorgen, ook laat het sociale medium precies zien wat de resultaten zijn van jouw posts. We nemen voor het gemak even aan dat je al een Facebookpagina hebt. Open die maar. Als je vervolgens je laatste berichten erbij pakt, kun je voor elke publicatie ook de statistieken inzien. Een aantal daarvan staan al direct onder de publicatie zelf, maar voor gedetailleerde informatie pak je de posts er afzonderlijk bij. Belangrijk daarbij is de betrokkenheid. Beoordeel welke publicaties veel ‘likes’ opleveren en welke voor veel reacties zorgen. Natuurlijk is dat al een heel doel op zich, maar het zijn ook dit soort statistieken die je meer inzicht verschaffen over jouw doelgroep.

Facebook doelgroep

Let er wel op om een Facebook bedrijfspagina te maken en dus geen privé pagina. Ook voor Facebook geldt dat je het social media beheer van je concurrenten kunt gebruiken als voorbeeld. Besef wel dat social media tijd en moeite kost. Om je doelgroep echt te leren kennen, zul je tijd moeten investeren. Dus niet even snel tussendoor, maar elke dag lezen, reageren en meedoen aan discussies. Pas dan doe je gedegen online doelgroep onderzoek.

Google Analytics

Voor de meeste online marketeers vormt het één van de allereerste tools die van boven naar beneden is bestudeerd: Google Analytics. En het maakt natuurlijk wel een heleboel handige informatie inzichtelijk. Het aantal bezoekers per jaar, maand, of dag, de conversies en doelen en via welke pagina ze op jouw site binnenkomen: je kunt zo’n beetje al het bezoekersgedrag wel analyseren met deze gratis tool. Denk ook maar eens aan interesses, demografische gegevens of gebruiksgedrag. Al deze gegevens tezamen vormen een erg belangrijke informatiebron voor jouw online doelgroep onderzoek. Verder kun je ook kijken naar:

  • Webmaster Tools: dit is eveneens een gratis tool die vooral laat zien hoe de zoekmachine naar jouw website kijkt en in mindere mate naar hoe jouw klanten de website zien. Op SEO-technisch vlak is de Google Webmaster Tool dus een erg handige tool om de prestaties van jouw website in de zoekresultaten te verbeteren.
  • Keyword planner: deze eveneens gratis tool wordt gebruikt om de Google Adwords-advertenties te optimaliseren. Centraal staat daarbij om zoveel mogelijk uit elk zoekwoord te halen. Wat de tool jou kan zeggen over jouw doelgroep? Bijvoorbeeld welke zoekwoorden zij het meest gebruiken of welke zoekwoorden wel of niet aanslaan. De keywordplanner laat precies zien welke zoekwoorden passen bij jouw bedrijf en website. Niet te missen dus tijdens jouw online doelgroep onderzoek.

Met scherp schieten: jouw online doelgroep

Wanneer je de bovenstaande informatiebronnen bent afgegaan moet je ze met elkaar in kaart brengen. Door de informatie van concurrenten te bekijken, je Facebook-prestaties erbij te pakken, en jouw Google Analytics-resultaten door te nemen, zou je al een heel hoop meer te weten moeten komen over jouw doelgroep. Op basis van dat online onderzoek zou jouw doelgroep dus al aardig vorm moeten krijgen. En dat biedt je natuurlijk weer houvast om gericht te werk te gaan. Belangrijk is om jouw online doelgroep net zo te beoordelen als jouw offline bezoekers: je moet dus een goed beeld hebben van voor wie je het allemaal doet. Dat betekent dus ook dat je jouw online doelgroep nauwkeurig moet afbakenen. Schroom het niet om specifiek te zijn. En wees niet bang om met scherp te schieten. Want juist dat is SEO.

Over de auteur
Sophie