Mobile first: geen pré, maar een keiharde must

mobile first

Jij, wij, we gebruiken allemaal steeds meer onze smartphone. Op zich vertellen we daarmee weinig nieuws. Desondanks bekijken veel online marketeers hun doelgroep nog veel te veel door een doffe desktopbril. Hoewel je het bijna als vanzelfsprekend zou beschouwen dat mobiele gebruikers als een doelgroep op zich moeten worden gezien, wordt het mobiele kanaal vaak nog als onderdeel van het grotere geheel gepakt. En waar geen duidelijke focus is, zullen ook de resultaten flink tegenvallen.

Desondanks spreken we er al sinds 2015 over hoe Mobile First er juist voor moet zorgen dat er een gerichte mobiele aanpak moet worden gevolgd. Google gaf in datzelfde jaar al een voorzetje door een update uit te brengen die ervoor zou zorgen dat mobiele websites een boost zouden krijgen. De conclusie? Dat mobile first al lang geen pré is, maar een keiharde must. We vertellen je graag meer over het belang van focus op mobiele bezoekers. Want als de zoekmachine gigant zegt dat mobiele SEO belangrijk is dan kun je maar beter luisteren.

Mobile first: wat is het?

Toch zal misschien niet helemaal duidelijk zijn wat nou precies wat bedoeld met mobile first. Laten we zeggen dat Google voor een belangrijke herindexering van de zoekresultaten heeft gezorgd en daarbij steeds meer waarde hecht aan mobielvriendelijke websites. Mobile first is eigenlijk niets anders dan wat het zegt dat het is: de spiders van Google crawlen en indexeren eerst op mobiele inhoud en als er echt geen mobiele versie beschikbaar is, dan pas zal de desktopversie worden doorzocht en getoond aan de bezoeker. Eerst mobiel.

Daarmee onderscheidt de mobile first index zich van de traditionele opzet waarbij desktop content aan zowel mobiele als desktop-gebruikers werd getoond. Inmiddels krijgen mobiele websites, of in elk geval websites die mobile friendly zijn, (zoals bijvoorbeeld responsive websites) de voorkeur. Het gevolg is dat websites die te boeken staan als niet mobielvriendelijk een stuk lager worden gewaardeerd en daardoor worden gestraft voor hun onvriendelijkheid ten opzichte van deze bezoekers. En dat heeft zo zo’n weerslag op SEO. Want mobiele bezoekers behoren tot een gigantische groep en hebben inmiddels hun stem.

Veranderingen binnen SEO

mobiele SEOWant wie zoekmachine optimalisatie zegt, kan inmiddels niet meer heen om mobiele website optimalisatie. Het gros van het websiteverkeer is inmiddels afkomstig vanaf smartphones of andere mobiele apparaten als tablets, waardoor het gebruiksgedrag ook meteen heel anders wordt. Beeld jezelf maar eens in hoe anders jouw eigen gebruiksgedrag is als je rustig vanachter het bureau een website bezoekt en hoe dat eruit ziet als je in een volle tram staat met je smartphone in je hand. Grote kans dat je dezelfde site op een hele andere manier bekijkt. Terwijl je in het eerste geval ongestoord je gang kunt gaan ben je op je mobiele telefoon vaker geneigd om informatie vluchtig te scannen. Mobiele gebruikers zijn immers vaak onderweg en hebben haast. Daarnaast moeten zij zich ook op een veel kleiner scherm zien te redden. Daardoor is er een hele andere aanpak benodigd voor online marketeers om deze doelgroep te benaderen. SEO voor desktop en SEO voor mobiel moeten daarom ook worden gezien als twee afzonderlijke doelen.

Mobiel converteren als doel op zich

Het smartphonegebruik heeft daarmee zowel het gebruiksgedrag als de gebruikersverwachtingen veranderd. Smartphonegebruikers zijn immers uitgegroeid tot een zodanig belangrijke doelgroep dat je wel rekening met ze moet houden. Als jij met jouw website echter te langzaam bent of over een niet goed leesbare website beschikt, dan wordt er even makkelijk weggeklikt. Als je het goed aanpakt, biedt een mobile first-aanpak echter volop kansen. En dan hebben we het in dit geval ook over conversiekansen.

  • Laadsnelheid: een cruciale factor voor de mobile first index is dan ook de laadsnelheid. Terwijl je als desktop gebruiker relatief geduldig bent is dat heel anders in het geval van smartphone gebruikers. Je bent immers snel op zoek naar informatie en vaak duurt het al te lang als een website langer dan 2 seconden doet om te laden.
  • Mobile first design: de meeste moderne websites zullen een responsive karakter hebben wat niets anders betekent dan dat dezelfde website zich aanpast naar het gebruikte apparaat. In dit geval is dezelfde site zo’n beetje even goed leesbaar op een computerscherm als op een smartphone scherm. Is dat het niet geval, dan is de kans groot dat er wordt weggeklikt en dat de bezoeker op zoek gaat naar een andere bron.
  • Call-to-actions: elke online marketeer wil dat zijn of haar doelgroep converteert en dat doe je door ervoor te zorgen dat het de gebruiker zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt. Als we het over conversies hebben dan kun je denken aan uiteenlopende dingen zoals het maken van een afspraak of het opvragen van een offerte. In al deze gevallen is het belangrijk dat je beschikt over duidelijke call-to-actions en handige invulformulieren. Elke drempel die de conversie in de weg zit moet worden vermeden.
  • Lokale SEO: veel mobiele gebruikers zijn vaak op zoek naar onmiddellijke informatie en dat biedt de oplettende online marketeer kansen. Want als een gebruiker onderweg is en zoekt op een ‘kapper in Den Haag’ dan wil jij natuurlijk dat je bovenaan verschijnt. Door je website zo in te richten dat er rekening wordt gehouden met de locatie zorg je ervoor dat jouw site goed wordt gevonden door smartphone gebruikers.

Jouw mobiele doelgroep bereiken?

Wil jij meer mobiele klanten trekken? Laat onze online marketeers jouw site dan bekijken om te beoordelen waar de kansen liggen. Neem contact op en wij vertellen je meer over de conversiemogelijkheden.

Over de auteur
Youri Boekelman