We willen het allemaal, maar hoe krijg je meer online verkopen?

Meer online verkopen

Dat je nog meer online wilt verkopen is op zich geen nieuws. Als het even kan, willen we allemaal het liefst zoveel mogelijk producten en diensten verkopen. Terwijl het verkoopteam allerlei dure cursussen krijgen voorgeschoteld zijn er ook een hele hoop technieken die een stuk minder kostbaar zijn. Want meer online verkopen hoeft niet eens zo heel lastig te zijn. Reden genoeg om je een elftal aan handige tips te geven die eenvoudig zijn toe te passen. Want je wilt natuurlijk zo snel mogelijk beginnen met verkopen.

1. Laat kortingen zien

Dit is misschien wel de belangrijkste blikvanger en daarom noemen we ‘m als eerste. Alleen de prijs laten zien is niet genoeg. Als je een aanbieding hebt dan zul je ook het verschil tussen de oude en nieuwe prijs moeten tonen. Oftewel de korting in percentage en de eindprijs in keiharde euro’s. De bezoeker moet het gevoel hebben dat ‘ie nergens anders zo’n goeie deal kan scoren.

2. Houd de lettertype eenvoudig

Flitsende lettertypes kunnen nog zo hip lijken, ze werken wel averechts. Lettertypes die er ingewikkeld uitzien zijn ook ingewikkeld om te lezen. En dat betekent dat de aandacht wordt verloren en de boodschap niet aankomt. De oplossing is vrij makkelijk: houd de lettertype eenvoudig. De bezoeker moet in één streep over de finishlijn worden getrokken.

3. Zorg voor gratis verzendingen

Meer online verkopen

€14,95 plus verzendkosten van €1,50 betalen? Of €16,45 inclusief verzending betalen? In het eerste geval voelt de klant zich benadeeld en in het tweede scenario voelt ‘ie zich bevoordeeld. En dat terwijl de eindprijs gelijk ligt. Door zelf “geen verzendkosten” te rekenen, maar deze al in de prijs te calculeren zorg je voor een belangrijk psychologisch voordeel.

4. Laat ervaringen van klanten zien

Waarschijn doe je het zelf ook: reviews lezen voordat je online een product koopt. Een review zorgt niet alleen voor unieke content voor dit product, maar zal ook andere bezoekers dat laatste zetje te geven richting de koopknop. Je doet er daarom goed aan om je klanten te vragen om een review te schrijven. Als je deze reviews koppelt aan Google dan krijg je bij een aantal van 150 reviews ook de Google AdWords-sterren te zien. Reuze handig voor meer online verkopen.

5. Zorg voor duidelijke product titels en -omschrijvingen

Zoek maar eens op een elektronisch of bouwtechniek product en je zult zien dat veel aanbieders dezelfde productomschrijvingen gebruiken. Waar deze vandaan komen? Rechtstreeks van de fabrikant. Veel online bedrijven kopiëren en plakken deze teksten letterlijk en dat biedt jou weer kansen. Want unieke titels en omschrijvingen geven je een flinke boost op SEO-technisch gebied en moeten ook jouw bezoekers zien te overtuigen.

6. Toon je ware gezicht

Pak je camera er eens bij en laat jouw klanten eens meekijken hoe het eraan toegaat bij jou op de werkvloer. Dat kan tegenwoordig via Facebook Live, maar ook via andere social media kanalen als Instagram en Snapchat. De Over Ons-pagina is een andere manier om je ware gezicht te doen. We kennen inmiddels allemaal de saaie standaard verhalen wel, dus gebruik je fantasie om écht te laten zien wie jij bent. Heb je veel fans of volgers op sociale media, zorg dan voor volop interactie. Laat zien dat je net zo om je volgers geeft als zij om jou.

7. Gebruik de verzamelde e-mailadressen

Als je nog niet begonnen bent met het verzamelen van e-mailadressen, dan wordt dat hoog tijd. Gebruik opt-ins zodat klanten zich kunnen aanmelden voor een gratis e-book en doe hetzelfde voor jouw maandelijkse nieuwsbrief. Heb je wel eens iets gekocht via Zalando? Dan weet je hoe verleidelijk het is om hun nieuwsbrief te openen. Belangrijk daarbij is om zo min mogelijk te vragen en zoveel mogelijk te geven. Alleen dan wordt ‘ie geopend.

8. Geef gratis items weg

Eigenlijk hebben we het hierboven al benoemd: wees vrijgevig. Geef gratis samples weg zonder dat de klant daar iets voor terug hoeft te doen. Ja, natuurlijk hoop je dat er meer wordt uitgegeven in jouw webwinkel, maar dat de klant zich gewaardeerd voelt is minstens zo belangrijk. Het moet wel origineel zijn en als het even kan persoonlijk. Weet je van jouw bezoeker dat die liefhebber is van hippe schoenen? Geef er dan een gratis set veters bij. Gratis items zorgen indirect voor meer online verkopen.

9. Laat awards en keurmerken zien

Elke verkoper weet dat je moet laten zien wat je in huis hebt. In een fysieke winkel wordt dat al snel waargenomen via de aankleding van de winkel en het aanwezige personeel, maar ook online zijn er volop mogelijkheden. Wat dacht je van je webshop award, veiligheidscertificaten en andere keurmerken? Terwijl je in de winkel indruk kunt maken met een betrouwbaar verhaal en een goede glimlach zul je het online vooral moeten hebben van herkenbare logo’s en ijzersterke teksten.

10. Blog, blog, en blog

Als iemand eenmaal op je site is geweest dan wil je dat ‘ie terugkomt. Dat betekent dat je ‘m moet voeden. Niet alleen hoge kortingen zijn daar handig voor, maar ook interessante informatie zorgt ervoor dat klanten terugkomen. Door in je blog continu voor nuttige updates te zorgen, blijf je onder de aandacht van eerdere bezoekers. In het meest ideale geval zorg je er op deze manier dat bezoekers uitgroeien tot klanten en daarna zelfs ambassadeurs worden.

11. Als klap op de vuurpijl: meer online verkopen

Geen enkel online marketing gericht blog is compleet zonder allerlei hippe verkoop termen en daarom hebben we het beste voor het laatst bewaard. Want wat dacht je bijvoorbeeld van:

  • Meer online verkoopKnolling: rangschik objecten zodat deze in een hoek van 90 graden van elkaar liggen. Knolling is een lust voor het oog doet het altijd goed op social media.
  • Het ankereffect: begin met het duurste product zodat andere producten veel goedkoper lijken. Het duurste product is daarmee automatisch het ankerpunt en zorgt ervoor dat de waarde van andere producten lastig is in te schatten. Belangrijk is wel dat het goedkoopste product ook zichtbaar is. Probeer om scrollen te vermijden.
  • Risico-aversie: ze zijn er nog altijd: mensen die wantrouwend zijn ten opzichte van online winkelen. Probeer deze twijfels weg te nemen door te werken met een garantie (niet tevreden, geld terug) of duidelijk te verwijzen naar de 24/7 klantenservice. Door transparant en duidelijk te zijn, stijgt de aankoopbereidheid.
  • Schaarstegevoel: als je een melding van ‘OP=OP’ of ‘allerlaatste artikel op voorraad’ ziet staan, dan ben je toch geneigd om je wat benauwd te voelen. Je wil immers niet net buiten de boot vallen. Bij schaarse stijgt immers de waardering voor producten. Door het schaarse gevoel te creëren zorg je voor een flinke boost en meer online verkopen.

Over de auteur
Sophie