Maximaliseer je AdWords Campagne met deze handige tips!

adwords campagne

Het goed opzetten van je AdWords campagne kan een uitdaging zijn, maar is van extreem belang. Deze opzet vormt het startpunt van je AdWords race en is bepalend voor je succes.

Om je AdWords campagne winstgevend te maken dien je verschillende aspecten op een juiste manier in de startblokken te plaatsen.

Zo vormen zij samen het winnend team – de succesformule – dat voor jou de winstgevendheid van je AdWords Campagne maximaliseert.

Ken je doelgroep

Je doelgroep staat altijd op nummer één. Je doelgroep is de reden dat jij als bedrijf bestaat. Jouw dienst of product is in het leven geroepen om het probleem van deze doelgroep op te lossen. Je dient precies te weten wie jouw doelgroep is en wat voor hen belangrijk is. Hoe of met wat proberen zij hun probleem – waar jij de oplossing voor hebt – op te lossen? Welke termen of vragen stellen zij in Google om tot die oplossing te komen? Wat en welke toon spreekt hun aan? Waardoor worden zij getriggerd? Beantwoord deze vragen en je hebt de juiste richtlijnen om aan de slag te gaan met je AdWords Campagne.

Een goede campagnestructuur

Een goede campagnestructuur zorgt voor de juiste fundering en lagere CPC’s. Een campagne structuur bestaat uit zoekwoorden, uitsluitingswoorden, advertentiegroepen, de verschillende advertenties per groep en je landingspagina’s. Deze elementen dienen op een logische manier op elkaar afgestemd te worden, zodat zij een solide fundering vormen van je AdWords campagne.

Zet in op de juiste zoekwoorden

De winstgevendheid van je AdWords campagne is sterk afhankelijk van de zoekwoorden die je gebruikt. De zoekwoorden zijn namelijk bepalend voor de kosten en effectiviteit van je advertenties, dus het is belangrijk die zoekwoorden te gebruiken waarmee je het hoogste rendement behaalt.  Dit is o.a. afhankelijk van het zoekvolume, de zoekrelevantie en concurrentie. Een zoekwoordenplanner helpt je de juiste zoekwoorden in te zetten en advertenties te creëren waarmee je de winstgevendheid van je Google AdWords advertenties verhoogt.

De advertentieomschrijving

Om te zorgen dat prospects, waarvan de kans groot is dat zij klant zullen worden, op je website belanden, dien je een perfecte advertentie te schrijven. Gebruik in je advertentie minstens één zoekterm en richt je met je advertentie direct tot je prospect. Zorg dat je prospect zich herkent.  Experimenteer met verschillende advertenties en meet de effectiviteit. Schrijf in de actieve vorm en geef je doelgroep de mogelijkheid actie te ondernemen.

Een conversiegerichte landingspagina

Om je conversieratio te optimaliseren – en dus de winstgevendheid te maximaliseren – is het van extreem belang dat de landingspagina waarop je prospects belanden aansluit op je advertentietekst. Je kunt nog zo’n effectieve advertentie schrijven, maar deze advertentie levert niks op als de websitebezoekers die je genereert geen actie ondernemen op je website. Een relevante en conversiegerichte landingspagina is dus van cruciaal belang. Zorg voor salesgerichte websitecontent waarmee je direct op het probleem van je prospect inspeelt. Zorg dat je prospect zich herkent en draag een oplossing aan: jouw product of dienst. Voeg elementen toe om vertrouwen te winnen of maak gebruik van een verleidelijk aanbod om de conversieratio een boost te geven. Je advertentie is de pitch, op je landingspagina voer je het verkoopgesprek en sluit je de deal.

Kies voor advertentie extensies

Genereer meer en relevante websitebezoekers met Google AdWords extensies. Voeg extra informatie over je bedrijf of over aanbod toe. Val meer op met je advertentie en bied meer en waardevollere informatie. Om gebruik te maken van deze extensies dient advertentierankschikking hoog genoeg te zijn. Daarbij moet je een inschatting geven van in hoeverre de extensies de prestaties van je advertenties zullen verbeteren.

Tracking, meten en optimalisatie

Nu je campagne uitstaat is het belangrijk om continu je prestaties te meten. Meet de verschillende resultaten, zoals de CPC, Click-through en conversieratio. Op deze manier kun je meten welke aspecten binnen je campagne goed functioneren en welke bijgesteld dienen te worden. Met dagelijkse of wekelijkse controle kun je continu je campagne bijsturen en optimaliseren, om zo blijvend te streven naar maximaal rendement.

Ga in zee met een Google Partner

Wanneer je je Google Adwords Campagne uitbesteedt, let er dan op dat je dit doet aan een partij die over een Google Partner Batch Beschikt, zoals Lead Tactics. Google erkent namelijk met deze Google Partner Batch dat deze bedrijven over de juiste kennis beschikken en de expertise hebben om jou te helpen het beste uit je Google Adwords campagne te halen.

Wil je meer weten over Google AdWords of kun je wel wat hulp gebruiken? Neem contact op voor vrijblijvend advies.

Over de auteur
Youri Boekelman