Lokale SEO

lokale SEO

Lokale SEO is niet meer de toekomst, maar behoort allang tot het heden. Het is zelfs één van de belangrijkste peilers in een evenwichtige online marketing strategie. De ontwikkelingen rondom lokale SEO volgen elkaar dankzij de steeds intelligentere zoekmachines in rap tempo op. En het is aan jou om niet achter te blijven. Want voor veel bedrijven valt er op het gebied van lokale SEO nog veel winst te behalen. De moderne gebruiker verwacht namelijk dat de zoekresultaten zijn toegespitst op de opgegeven locatie. Lokale relevantie is dus de sleutel tot meer verkeer en biedt volop kansen voor zowel bedrijven die lokaal als op grotere schaal actief zijn. De laatste jaren kiezen steeds meer organisaties er daarom voor om lokale SEO toe te passen. Dit komt vooral omdat iedereen tegenwoordig een smartphone gebruikt. Je weet nu dus precies wat je te doen staat: daar zijn waar jouw doelgroep zich bevindt.

Waarom lokale SEO?

Zoek je op een zoekwoord in combinatie met een plaatsnaam? Dan krijg je automatisch locatiegerichte informatie te zien voor de ingevoerde zoekopdracht. Dus bijvoorbeeld bij de zoektermen ‘supermarkt Den Haag’. Zoek je alleen op de term ‘supermarkt’ en heb je de locatie aan staan op het door jou gebruikte apparaat? Dan krijg je eveneens locatiegerichte informatie te zien voor de ingetypte zoekterm. En dat is niet alleen gunstig voor de gebruiker, maar ook voor organisaties die lokaal actief zijn. Want anno 2017 hebben steeds meer zoekopdrachten een lokaal karakter. Daarbij vinden deze zoekopdrachten ook steeds vaker plaats vanaf een mobiel apparaat. De opkomst van mobiele apparaten heeft ertoe geleid dat er niet meer wordt gezocht vanaf een vaste plek, zoals dit nog niet zo heel lang geleden steevast gebeurde vanaf de desktop. De zoekmachine speelt in op deze verschuiving en probeert meer dan ooit de meest relevante zoekresultaten aan zijn gebruikers te tonen. De locatie waar vanaf gezocht wordt, is steeds belangrijker. Het internet heeft zich razendsnel aangepast aan de gebruiker. En nu is het ook aan jou om je netjes aan te passen.

Tips lokale SEO

Met lokale SEO doe je niets anders dan jouw website optimaliseren voor zoektermen met een lokaal karakter. Dat zorgt ervoor dat wanneer iemand in jouw omgeving zoekt naar een zoekterm die in verband staat met jouw bedrijfsactiviteiten, dat jouw website hoger zou moeten ranken. Het doel is dus precies hetzelfde als bij reguliere SEO; hoog ranken en relevante bezoekers aantrekken. De onderstaande tips en tricks zullen je op gang helpen:

1. Landingspagina’s

Landingspagina’s en SEO zijn altijd op elkaar aangewezen en dat geldt ook voor lokale SEO. Sterker nog, zonder lokale landingspagina’s geen lokale SEO. De landingspagina’s moeten daarbij zijn ingericht op basis van de combinatie zoekwoord(en) + locatie. Ook bij meerdere locaties doe je er goed aan om daar afzonderlijk op in te spelen. Zorg echter wel altijd voor unieke en relevante content. Omdat veel bezoekers afkomstig zijn vanaf een mobiel apparaat is het tevens zaak om de mobiele gebruiksvriendelijkheid te optimaliseren. Werk met heldere call-to-actions en let op de laadtijd van de pagina’s. Snelheid telt, vooral mobiel.

2. Rich snippets

Het uitgangspunt is eenvoudig: je wilt opvallen. Jouw website kan gelukkig op handige wijze worden uitgebreid met de zogenaamde rich snippets. Dit is nuttige aanvullende informatie die ervoor zorgt dat de zoekresultaten meer opvallen. Daarnaast helpen ze online gebruikers om de zoekresultaten beter te scannen en leren zoekmachines meer over de inhoud van de pagina. Een aantal voorbeelden van rich snippets die voor lokale SEO van belang zijn:

  • Adresgegevens: als je wilt dat lokale zoekers jouw bedrijf kunnen vinden, dan is het natuurlijk belangrijk dat ze weten waar jij bent gevestigd. Maar belangrijker nog is dat ze deze gegevens in één oogopslag kunnen zien en kunnen openen in Google Maps.
  • Telefoonnummer: hiervoor geldt hetzelfde als voor de adresgegevens, met als bijkomend voordeel dat het nummer aanklikbaar is op een mobiel apparaat met telefoonfunctie. Hierdoor heeft de gebruiker jou al na twee keer klikken aan de lijn.
  • Openingstijden: vooral mobiele gebruikers zijn op zoek naar snelle informatie. Omdat veel smartphone gebruikers onderweg zijn, vinden veel mobiele, lokaal gerichte zoekopdrachten plaats met een bepaald einddoel. Volop kansen dus.
  • Reviews: elke gebruiker wil weten wat de ervaringen zijn van anderen met jouw organisatie. Dankzij de opname van reviews in de vorm van 1 tot 5 sterren wordt op visuele wijze getoond wat de recensies zijn over je bedrijf. Opvallend en erg duidelijk!

3. Techniek

De toegepaste website technieken is een belangrijke SEO-pijler en dat geldt ook voor lokale SEO. Hiermee geldt dus eigenlijk exact hetzelfde als bij elke willekeurige landingspagina; beperk onnodige codes en houd de laadtijd zo laag mogelijk. Als je bij meerdere locaties bijvoorbeeld gebruik maakt van een store locator van JavaScript, dan is dat vanuit een SEO-bril niet bepaald gunstig te noemen. De truc is dus om de toename in locatiegerichte landingspagina’s niet ten koste te laten gaan van de algemene gebruiksvriendelijkheid.

4. Linkbuilding

Met nieuwe landingspagina’s alleen ben je er nog niet. De nieuwe pagina’s dienen immers wel te worden gevonden door de gebruiker. Vooral het aantal externe verwijzingen (lees backlinks) weegt nog altijd erg zwaar mee. Je doet er dan ook goed aan om te investeren in kwalitatieve links. Uiteraard dien je te variëren in de gebruikte ankerteksten, maar moeten de zoektermen en locaties ook op een duidelijke manier worden verwerkt in de linkteksten.

5. Google My Business-pagina

Voordat Google My Business in 2014 werd gelanceerd, zagen we met Google Maps, Google Places, Google+ Local, en Google Plus door de bomen het bos niet meer. Gelukkig is daar verandering in gekomen. Met Google My Business beheer je in een enkele omgeving alle gegevens van jouw bedrijf. Denk daarbij aan het adres, telefoonnummer, de openingstijden en foto’s. Oftewel, meer duidelijkheid voor bedrijven én meer duidelijkheid voor de gebruiker.

6. Sociale media

Eigenlijk is het een open deur intrappen om erop te wijzen dat je met jouw organisatie op sociale media aanwezig moet zijn. Toch willen we het belang van sociale media nogmaals benadrukken. Contact dat lokaal van aard is, gaat immers gepaard met een bepaald gevoel van familiariteit. Omdat online contact daarentegen voor afstand zorgt, is het in elk geval zaak om het persoonlijke karakter zo goed mogelijk te benaderen. Dankzij sociale media kun je jouw bedrijf toch een gezicht geven. Het feit dat de sterrenwaardering van Facebook kan worden weergegeven in een bedrijfsvermelding, zou al genoeg reden moeten zijn om een Facebook bedrijfspagina aan te maken. Voor online gebruikers zorgt het verder voor een geruststellend gevoel als zij zien dat een Facebook vriend al ervaring heeft met jouw bedrijf.

7. Consistentie

Omdat lokale SEO gebruik maakt van lokale informatie is het belangrijk dat alle te gebruiken info correct is. Toch blijkt dat veel bedrijven niet consistent zijn in de vermelding van hun NAP-gegevens. Als deze gegevens niet hetzelfde zijn op verschillende online bronnen, dan kan dit een negatieve invloed hebben op je rankings in de lokale zoekresultaten. Om het dan nog niet eens te hebben over de onduidelijkheden die ontstaan bij de gebruiker. Om te checken of jouw NAP-gegevens consistent zijn, kun je bijvoorbeeld eens googelen op je eigen bedrijfsnaam en de zoekresultaten controleren.

Lokale SEO-strategie

Mensen die lokaal zoeken, doen dat actiegericht, omdat ze snel een winkel of bezoekadres in de buurt nodig hebben. Daardoor hebben zij ook een hogere aankoopbereidheid en converteren zij aanzienlijk meer. Het is eigenlijk de ideale uitgangssituatie, als je het goed doet althans. Om alle gecreëerde, locatiegerichte content aan de man te brengen is een lokale SEO-strategie echter onmisbaar. Gelukkig weet jij precies wie jouw doelgroep is en waar die zich precies bevindt. Lokale zoekmachine optimalisatie biedt volop kansen voor bedrijven die lokaal actief zijn, maar is slechts een onderdeel van de totale SEO-strategie. Schiet dus met scherp op lokale bezoekers, maar verlies ook het totaalplaatje niet uit het oog. Pas als alle online componenten naadloos op elkaar aansluiten, behaal je maximale SEO-resultaten. Een goede lokale SEO-strategie kijkt dus verder dan alleen de regio.

Lokale SEO-specialist

Lokale SEO is voortdurend in beweging. Google voert immers continu updates door en sleutelt alsmaar aan de weergave van nuttige informatie in de lokale zoekresultaten. Door Google op de voet te volgen en snel in te spelen op updates zorgt een lokale SEO-specialist ervoor dat jouw organisatie zo goed mogelijk zichtbaar is voor de gebruikers die jij wilt bereiken. Dat betekent ook dat jij geadviseerd wilt worden door een expert die op de hoogte is van de huidige stand van zaken binnen het online marketing landschap. Gelukkig zijn er volop kansen. Vandaag de dag liggen de online kansen namelijk bij de ondernemers uit de regio. Zorg er echter wel voor dat je deze kansen met beide handen pakt. Want er komt wel meer bij kijken dan alleen gevonden worden. Ons team van ervaren SEO-experts kan daarom ook helpen om ervoor te zorgen dat de nieuwe website bezoeken zich daadwerkelijk converteren in klanten. Want uiteindelijk draait het natuurlijk daarom, om keiharde conversie.

Meer weten?

Lokale SEO is volop in beweging. Het optimaliseren van de lokale vindbaarheid is daarom onmisbaar voor elk bedrijf. Wil jij jouw lokale bezoekers bereiken? Neem dan contact op, dan helpen we je graag.

Over de auteur
Mitchell Ling