Ook een zakelijke tool: Facebook Messenger voor bedrijven

Facebook messenger bedrijf

Als we denken aan het zakelijk inzetten van social media dan denken we meteen aan uitgebreide campagnes via kanalen als LinkedIn, Instagram en Facebook. Toch vergeten we daarbij dat ook Facebook Messenger voor bedrijven een hoop mogelijkheden biedt. De tijd dat jij als bedrijf bepaalt via welke kanalen klanten contact met je moeten opnemen is voorbij. De rollen zijn omgedraaid: jij moet aanwezig zijn waar jouw klanten dat ook zijn. Dat betekent dat je bereikbaar moet zijn via diensten als Whatsapp, maar ook via Facebook Messenger. Want we hebben het hier wel even over een kanaal dat wereldwijd gebruikt wordt door zo’n 1.3 miljard mensen.

De gedachte dat Facebook Messenger voor persoonlijke, informele communicatie is, klopt van oudsher misschien ook wel. Maar het is juist die insteek dat kansen biedt. Want streven we allemaal niet naar persoonlijke en informele relaties met onze klanten?

Waarom Facebook Messenger op bedrijfspagina?

De adoptiegraad van sociale platformen is natuurlijk gigantisch en dat geldt ook zeker voor Facebook Messenger. Met ruim een miljard gebruikers leent Facebook Messenger zich er uitstekend voor om klantcontact te onderhouden en wel op elk moment van de dag. Zo’n beetje iedereen heeft de berichtenservice wel op z’n smartphone staan en consumenten vinden het prettig om te communiceren via de chat. Van oorsprong was de dienst vooral voor persoonlijk gebruik, maar inmiddels hebben veel bedrijven ook de zakelijke potentie ontdekt.

Berichten uitwisselen verloopt in een muisklik, net als het delen van beeld, documenten en audio. Dat je gebruik kunt maken van functies als een koopknop en een belknop stimuleert ook de directe conversie. De hele flow, van oriënterende informatie tot en met de uiteindelijke aankoop kan dus binnen de tool worden gefaciliteerd. Laagdrempeliger dan dit wordt het niet.

Hoe werkt de pop-up chat van Facebook?

Als je als klant zijnde een vraag hebt aan een bedrijf dan wil je uiteraard zo snel mogelijk worden geholpen. Stel je nu voor dat je tijdens spitsuur in een overvolle trein zit, maar nog voor sluitingstijd antwoord wilt hebben op een vertraagde bestelling. Je kunt de gok nemen om naar de klantenservice te bellen, maar je loopt daarbij wel het risico om eindeloos in de wacht te staan en alle ruis in de trein werkt ook niet bepaald bevorderend voor de gespreksvoortgang.

Een veel lagere drempel is om vanaf je smartphone een bericht te sturen via de Facebookpagina van het bedrijf. Dat kun je via de tijdlijn doen, maar ook via een privé-bericht. Om dat laatste te doen word je vaak al een handje geholpen door de automatische chatvenster die in je scherm tevoorschijn komt. Je legt je vraag voor, geeft je naam en bestelnummer, en een paar minuten later verschijnt het bericht dat je jouw bestelling morgenochtend binnenkrijgt. Hoe makkelijk kan het zijn? Het Facebook Messenger bedrijf is precies daar waar je ‘m nodig hebt. En dat is exact de kracht van Facebook Messenger.

Wat is de Facebook Messenger bot?

Het grote voordeel van Facebook Messenger voor bedrijven is dat je het klantcontact voor een deel ook kunt automatiseren. Nog voordat jouw klant z’n eerste vraag stelt, krijgt die een keuzemenu te zien. Op basis daarvan komt de vraag in de juiste box terecht. Zie het als een soort van belmenu, maar dan via een chatvenster op je beeldscherm. Wanneer jij belt naar een klantenservice word je eerst door het menu begeleid om daarna uit te komen bij de juiste afdeling. Datzelfde gebeurt nu via het chatvenster. Scheelt iedereen een hoop tijd.

KLM is een goed voorbeeld van een Facebook Messenger bedrijf die de chatbot inzet. Bij het openen van het chatvenster verschijnt een automatisch bericht met een aantal keuzeopties. Daarbij kun je kiezen voor de optie om de status van jouw vlucht te bekijken, maar kun je ook een volledig nieuwe reis boeken. Reizigers kunnen bijvoorbeeld ook een instapkaart ontvangen en via emoticons laten zien naar wat voor een soort bestemming ze op zoek zijn. Het mooie van de Messenger bot is dat jij zo 24/7 bereikbaar bent. De Facebook Messenger bot is hot.

Waarom Facebook Messenger voor jouw bedrijf?

Als klanten jou een vraag stellen dat wil je daar in het meest gunstige geval meteen antwoord op kunnen geven. Het liefst skip je daarbij de formaliteiten en kom je direct ter zake. Oké, je krijgt zo nu en dan een klant die er een gezellig gesprek van wilt maken, maar willen we dat allemaal niet eens? Toegankelijk en transparant zijn kweekt goodwill en zorgt ervoor dat jij altijd top-of-mind blijft.

Dat je actief bent op het kanaal waar mensen hun persoonlijke verhalen met de wijde wereld delen, zorgt er ook meteen voor dat je je ware gezicht moet tonen als bedrijf. Tegelijkertijd zijn social media kanalen ook communicatiekanalen en doen zij in veel gevallen hetzelfde werk als een e-mail. Bij een complete klantenservice mag Facebook Messenger voor bedrijven dan ook niet meer ontbreken. Als bedrijf wil je immers jouw doelgroep zo dicht mogelijk bij je houden.

Meer weten?

Je doelgroep aanspreken met relevante content? Onze content verleidt jouw doelgroep. Onze online professionals vertellen je graag meer over de mogelijkheden voor jouw organisatie. Mocht je meer informatie willen over content creëren, neem dan contact op.

Over de auteur
Sophie