Doelgroepanalyse: alles wat je als online marketeer moet weten

doelgroepanalyse

Als online marketeer wil je mensen bereiken, de juiste mensen welteverstaan. Want je kunt wel met losse flosse schieten en hopen dat je in de goede richting zit, maar als je de juiste mensen niet bereikt, zijn alle online inspanningen voor niets geweest. Gelukkig is daar een oplossing voor en wel in de vorm van een doelgroepenanalyse.

Of dat eigenlijk niet een beetje een vanzelfsprekendheid is? Uiteraard. Maar toch zijn er genoeg bedrijven die geen goed beeld hebben over hun doelgroep. Of in elk geval geen goed beeld hebben over de doelgroep als het gaat om het online marketing plan. Want een idee van je doelgroep hebben is natuurlijk één, maar deze ook via online marketing inspanningen weten te bereiken is iets heel anders. We leggen je graag uit hoe het zit.

Wat is een doelgroepanalyse?

De doelgroepanalyse is niets anders dan onderzoek naar factoren als demografische gegevens, taal, locatie, voorkeuren, interesses en andere statistieken binnen een bepaalde groep. Deze groep is uiteraard leidend voor jouw bedrijfsactiviteiten, maar dat wil niet zeggen dat de online doelgroep meteen precies hetzelfde is als jouw algemene doelgroep. Misschien wil jij je met een online marketingcampagne wel richten op een subdoelgroep, waardoor de hele invulling er ineens heel anders uit gaat zien. Om tot een doelgroep te komen, kunnen we tegenwoordig de diepte in. Terwijl we van oudsher enorm beperkt waren, kunnen we vandaag de dag onze fantasie helemaal op hol laten slaan.

Bestaat jouw online doelgroep uit vrijgezelle vrouwen tussen 18 en 35 jaar? Daar kun je je tegenwoordig net zo makkelijk richten op een doelgroep die bestaat uit vrijgezelle vrouwen tussen de 18 en 35 jaar oud, uit de omgeving Den Haag, en die ook nog eens houden van Mediterraans koken en hardlopen. De tijd dat het analyseren van een gedetailleerde doelgroep als deze een utopie was is inmiddels gelukkig voorbij. Dat je de doelgroep ook nog eens op zo’n beetje elk moment kan bijstellen zorgt ervoor dat je een hoop meer flexibiliteit en gemak hebt. Maak daar gebruik van zouden we je bijna op het hart willen drukken.

Waarom een doelgroepanalyse?

Waarom een doelgroepanalyse uitvoeren? Laten we voor het gemak even vervallen in een stereotype marketingstrategie. Je kent de welbekende marketing funnel wel: je begint bovenaan met bewustzijn en interesse, waarna het er allemaal om draait om dat weer om te toveren tot iets tastbaars: een actie. Je wilt immers dat je wordt opgemerkt én dat er een handeling wordt ondernomen. In het meest gunstige geval hebben we het dan bijvoorbeeld over een aankoop of een reservering. Elk van deze fases vereist een andere soort benadering, want iemand die zich al onderaan de trechter bevindt kan op een hele andere manier worden benaderd (bijvoorbeeld via een remarketingcampagne) dan iemand die nog nooit iets over jouw bedrijf heeft gezien of gehoord (bijvoorbeeld een videocampagne). Om voor conversies te zorgen, dien je dus niet alleen te weten wie je doelgroep is, maar ook in welke fase de potentiële klant zich bevindt. De doelgroepenanalyse is dus een kwestie van specifiek en flexibel zijn. En is dat niet iets waar de meeste online marketeers dol op zijn?

Waar haal je de gegevens vandaan?

Slepende telefonische enquêtes, stapels documenten en een externe rekenwonder inhuren om tot de benodigde gegevens te komen? Gelukkig is er tegenwoordig het internet en is een hoop werk al voor je gedaan. Dankzij het enorme tempo waarmee gegevens vandaag de dag kunnen worden verzameld, wordt het er voor de online marketeer een heel stuk eenvoudiger op. Zo kom je al een heel eind (vooral aan de bovenkant van de marketing funnel) door de volgende bronnen te raadplegen:

1. GOOGLE ANALYTICS

Een goed voorbeeld is mensen die een auto willen kopen of die op zoek zijn naar een hotel in een specifieke stad. Ze hebben online al uitgebreid naar de opties gezocht, de mogelijkheden al ruimschoots vergeleken en zelfs al een aantal recensies gelezen — allemaal indicaties dat ze actief op zoek zijn naar een specifiek product of een specifieke dienst. Het mooie is dat dit soort zoekgedrag allemaal wordt bijgehouden door Google. Tel uit je kansen.

2. FACEBOOK INSIGHTS

doelgroepanalyse gegevensMet zoekgedrag op Facebook, de pagina-vind-ik-leuks, interesses en andere zelf-gerapporteerde informatie kun je ook met Facebook een hoop kanten op. Je kunt als adverteerder gegevens bekijken over zaken als demografische kenmerken en hobby’s die je helpen een completer beeld te vormen van wie jouw doelgroep is. Dat je daarbij ook handmatig filters in kunt stellen, zorgt ervoor dat je kunt segmenteren op bijvoorbeeld de laatste trends. Zo ben je altijd actueel en als de kippen bij om je doelgroep aan te spreken.

3. INSTAGRAM INSIGHTS

Normale Instagram-profielen hebben weliswaar geen toegang tot analyses, maar zakelijke profielen hebben dat wel weer. Een Instagram-bedrijfsaccount bevat alle gebruikelijke statistieken over likes, follows, en impressies, net als gegevens over profielbezoeken. En als er iets is waar Instagram goed in is, dan is het wel het segmenteren van de interesses die haar gebruikers heeft. We hebben het weliswaar niet over hele diepgaande statistieken, maar het geeft wel een heel goed beeld van de betrokkenheid van Instagram-gebruikers.

4. CONCURRENTEN

Het is een eeuwenoude truc die nog altijd werkt: afkijken. Want net als jij, proberen ook jouw concurrenten uit dezelfde vijver te vissen. Door jouw concurrenten te analyseren, krijg je een beter beeld van hoe jouw doelgroep eruit ziet of eruit zou moeten zien. Natuurlijk kun je niet het kantoor binnen sneaken om te weten hoe ze precies aan het werk gaan, maar het internet zou zichzelf niet zijn als er volop analysetechnieken zouden zijn. Door bijvoorbeeld de website-statistieken van je concurrenten te analyseren, weet je precies op welke online doelgroep zij zich proberen te richten. Of je je daarmee op glad ijs bevindt? Nee hoor. Grote kans dat zij precies hetzelfde bij jou doen. Ook dat hoort bij een online doelgroepanalyse.

Meer INFORMATIE?

Wil je meer weten over hoe de doelgroepenanalyse er voor jouw bedrijf uit zou moeten zien? Stel ons dan gerust al je vragen. Wij helpen je graag op weg om je doelgroep te bereiken.

Over de auteur
Kenny