Waarom je call tracking zou moeten gebruiken

Call tracking

iphone

Je doet wellicht al een hele hoop op het gebied van marketing. Ook online marketing is razend belangrijk voor jouw organisatie en je verzamelt zo’n beetje elk stukje data dat maar mogelijk is. Je weet bijvoorbeeld al precies hoeveel tijd je bezoekers doorbrengen op je website en via welke weg ze binnenkomen. Voor jouw gevoel kun je precies verantwoorden hoeveel je terugverdient op elke uitgegeven euro. Het plaatje klopt helemaal. Alhoewel, bijna… Call tracking helpt je daarbij.

Want er is één ding dat je stoort, of beter gezegd, fascineert. Terwijl je uitvoerig inzicht hebt in al het online verkeer vindt er nog steeds een hoop conversie plaats via inkomende telefoongesprekken. Zo worden er afspraken per telefoon gemaakt en een groot deel van de bestellingen vindt ook telefonisch plaats. Je hebt daarom één grote vraag: hoeveel van die telefoongesprekken zijn nu eigenlijk te danken aan de SEO-activiteiten? Het antwoord is eenvoudiger dan gedacht en komt in de vorm van call tracking.

Wat is call tracking?

Uiteraard, goede data is in elke bedrijfstak essentieel. Met alle overvloed aan data wordt zoveel mogelijk geprobeerd de prestaties van campagnes te beoordelen en op basis daarvan te optimaliseren. Vaak richten bedrijven zich daarbij op de online activiteiten en hoewel dat op zich heel erg begrijpelijk is, kunnen we er niet omheen dat er zo ook bepaalde kansen onbenut blijven. Met call tracking pak je ook de telefonische activiteiten erbij en krijg je inzicht in het totaalplaatje.

Het woord verklapt het eigenlijk al: call tracking maakt het mogelijk om telefoongesprekken te meten. Je komt met call tracking te weten hoeveel telefoontjes er binnenkomen, maar krijgt ook inzicht in de kanalen en hoe lang de gesprekken duren. Daardoor kun je belletjes beter beoordelen op hun effectiviteit en zien of de zoekwoorden op de gewenste manier converteren. Oftewel: call tracking levert data op, waardevolle data.

Hoe dat in z’n werk gaat? Door gebruik te maken van doorschakelnummers. Dat betekent niets anders dan dat er tracking scripts worden gebruikt die precies herkennen wat de bron is. Als de online bezoeker afkomstig is van een bron die wordt gevolgd via call tracking, dan krijgt die een uniek telefoonnummer te zien. Andere bezoekers krijgen het standaardnummer te zien. Omdat elke bezoeker een uniek nummer krijgt wanneer die wordt doorgeschakeld, kan er precies worden geregistreerd via welke weg deze bezoeker binnenkomt.

Wat kun je eruit halen?

Phone call

Er zijn weinig dingen zo belangrijk als inzicht. Door call tracking in te zetten weet je wat wel en niet werkt. Dat wist je al voor jouw andere SEO-activiteiten, maar de koppeling kan nu dus ook worden gemaakt naar de telefonische gesprekken. Telefonische marketing wordt van oudsher onder de noemer van offline marketingactiviteiten geplaatst, maar dankzij de moderne mogelijkheden zal dat de komende tijd steeds minder het geval zijn. Het gevolg is dat marketingbudgetten nu nog

efficiënter kunnen worden besteed en daar draait het uiteindelijk om: zoveel mogelijk uit elke euro weten te halen. Op “goed geluk” doelstellingen vormen en “op gevoel” resultaten beoordelen is verleden tijd. Voortaan is elk belletje meetbaar.

Wat zijn de voordelen?

We leven inderdaad een wereld waarin we veel meer online communiceren. Toch wordt ook de telefoon nog altijd opgepakt om een belletje te plegen. Want vrijwel iedereen heeft tegenwoordig wel een smartphone binnen handbereik, waardoor telefonisch contact opnemen veel eenvoudiger is dan voorheen. Door call tracking in te zetten haal je het maximale uit deze campagnes. Dat uit zich in de volgende voordelen:

  • Conversie optimalisatie: Dit is de dagelijkse kost: het meten van resultaten uit marketingcampagnes. Deze resultaten vormen weer de basis voor de daaropvolgende optimalisatie. Zet je A/B-testing in voor bijvoorbeeld e-mailmarketing of social media? Door trackingnummers in te zetten, haal je nog meer uit A/B-tests. In test A zet je een bepaald nummer en in test B zet je weer een ander nummer. Op basis daarvan meet je welke versie voor de meeste oproepen zorgt. A/B-testing kan worden verwerkt in e-mails, social media-uitingen en landingspagina’s.
  • Zoekwoord tracking: door calltracking in te zetten, zie je precies welke zoekwoorden scoren. Door aan elke landingspagina een bepaald ID-nummer te koppelen, kun je volgen welke landingspagina’s de meeste oproepen binnenhaalt.
  • Dynamische call tracking: hiermee worden ook de sessie-gegevens gemeten. Zo zie je niet alleen welke zoekwoorden er zijn gebruikt en via welke pagina de beller binnenkomt, maar ook welk pad er wordt bewandeld op de website. Met dynamische call tracking kun je inzien welke content is bekeken voordat er wordt gebeld en hoe lang de gemiddelde sessieduur is.
  • Gemiste oproepen voorkomen: omdat je voortaan weet rond welk tijdstip de meeste oproepen binnenkomen kun je daar rekening mee houden in de planning. Verhoog je bereikbaar op de piekmomenten en voorkom wachttijden of dat klanten worden omgeleid naar de voicemail. Een gemist belletje is immers een gemiste kans.
  • Service verbeteren: ook kun je alle inkomende oproepen opnemen via de optie call recording. Daarmee kan weer de kwaliteit worden verbeterd van de klantenservice. Hoe medewerkers omgaan met de gesprekken heeft immers veel invloed op de benut daarom ook deze mogelijkheden van call tracking.

Vragen?

Vragen over deze post? Of wil je weten hoe call tracking kan worden ingezet voor jouw bedrijf? Leg ze bij onze online professionals neer en wij helpen je graag op weg.

Over de auteur
Sophie